انواع صورت حساب های تامین اجتماعی و صدور آن!
صورت حساب های تامین اجتماعی و انواع آن!
قانون تامین اجتماعی یکی از قوانین کلیدی کشور به شمار می رود که توسط مجلس شورای اسلامی در زمینه حقوق کار تصویب شده است. طبق این قانون، مسئولیت های متعددی بر عهده کارفرمایان گذاشته شده که بخش عمده ای از آن به نحوه دریافت و ارائه صورت حساب های تامین اجتماعی مربوط می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مباحث مربوط به صورت حساب های تامین اجتماعی آشنا شویم.
فهرست مقاله
Toggle
انواع صورت حساب های تامین اجتماعی
- حق بیمه کارگر؛ از جمله صورت حساب های تامین اجتماعی جهت حفظ حقوق کارگر
- مفاصاحساب بیمه؛ صورت حساب تامین اجتماعی درباره ریز بدهکاری و بستانکاری
- مفاصاحساب مالیاتی؛ جهت تسویه حساب بدهی به سازمان تامین اجتماعی
لیست بیمه تامین اجتماعی، یکی از اصلی ترین صورت حساب های تامین اجتماعی
شرکت ها معمولا لیست بیمه تامین اجتماعی را به این سازمان ارسال می کنند که به عنوان لیست پرداخت حق بیمه اجتماعی شناخته شده است. این لیست شامل اطلاعات هر کارمند و مبلغی است که بابت بیمه او به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود. این اطلاعات به منظور کسب دقت بیشتر و تأییدیه های لازم از سوی این سازمان ارائه می گردد.
موارد مهمی که در لیست بیمه تامین اجتماعی گنجانده می شود شامل موارد زیر است:
- اطلاعات کارفرما:
- نام شرکت یا سازمان
- شماره ثبت و کد اقتصادی
- اطلاعات کارگر:
- نام و نام خانوادگی
- کد ملی
- شماره بیمه
- 3. مجموع مبلغ پرداختی:
- مجموع مبلغ حق بیمه و همه کسورات آن
تفصیلات حقوق:
- مبالغ مربوط به حقوق پایه
- پاداش
- مزایا
- کسورات:
– می تواند شامل انواع کسورات از جمله بیمه های اجتماعی و مالیات باشد.
- تاریخ صدور و مهلت پرداخت
- امضا و مهر کارفرما
معمولاً لیست بیمه تامین اجتماعی به صورت ماهانه تنظیم و به سازمان تامین اجتماعی ارسال می شود تا این سازمان از درستی پرداخت های بیمه ای کارکنان اطمینان یابد.
لیست بیمه تامین اجتماعی را چگونه رد کنیم؟
برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، پس از ثبت کد کارگاهی و نام نویسی کارکنان، ضروری است که در اولین مهلت قانونی مشخص، لیست بیمه را به صورت اینترنتی ارسال کنید. برای این کار، با داشتن نام کاربری و رمز عبور، می توانید به سایت سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید (آدرس سایت ارسال لیست بیمه: es.tamin.ir) و لیست بیمه ماهانه خود را به صورت الکترونیکی ارسال نمایید.
اگر تصمیم دارید لیست بیمه را به صورت حضوری به شعبه های تأمین اجتماعی و کارگزاران ارائه کنید، کافی است دو فایلی که توسط نرم افزار مربوطه ایجاد شده را روی CD یا DVD رایت کنید و به شعبه مربوطه ارائه داده و فیش حق بیمه خود را دریافت نمایید.
مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
مفاصا حساب بیمه یکی از اسناد اساسی در فرآیند انتقال یک شرکت به حساب می آید. بر اساس مقررات مواد ۳۷ و ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، پس از تسویه حساب با سازمان بیمه، برگه مفاصا حساب صادر می شود. بنابراین، شرکت های در حال انتقال (انتقال دهنده)، باید برگه مفاصا حساب را از سازمان بیمه دریافت و به گیرنده تحویل دهند.
لازم به ذکر است که این مراحل باید تا پایان سال انجام شود. دریافت برگه مفاصا حساب به معنای خاتمه قرارداد انتقال دهنده با سازمان بیمه است. صاحبان مشاغل و شرکت ها می توانند با استفاده از نرم افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حضور و غیاب و حقوق و دستمزد، صورت های مالی خود را مدیریت کنند تا در زمان انتقال و دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی با چالش های کمتری مواجه شوند.
مراحل درخواست الکترونیکی مفاصا حساب بیمه
در حال حاضر، درخواست مفاصا حساب بیمه به صورت الکترونیکی قابل ارسال به سازمان تأمین اجتماعی می باشد. مراحل درخواست الکترونیکی مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی به شرح زیر است:
- ثبت کد کارگاهی و شناسه ملی شخص واگذارکننده کار در سیستم نام نویسی متمرکز کارگاه
- ساخت حساب کاربری و عضو شدن واگذارکننده و پیمانکار در سیستم سازمان تامین اجتماعی
- تنظیم و ثبت تعهدنامه الکترونیک در سیستم سبا بانک ملی ایران و اطمینان از همخوانی کدهای ملی
- بارگذاری مدارک ضروری جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
با بهره گیری از نرم افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حقوق و دستمزد، می توان به سادگی مدارک لازم برای دریافت صورت حساب های تامین ااجتماعی از جمله مفاصاحساب بیمه را تکمیل کرد.
مدارک مورد نیاز برای دریافت مفاصا حساب بیمه
- نامه انتقال دهنده درباره درخواست مفاصا حساب
- تاریخ شروع و خاتمه قرارداد
- مشخص کردن مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
- صورت وضعیت قطعی، آگهی تأسیس و تغییرات برای اشخاص
مفاصاحساب مالیاتی
آخرین مورد از صورت حساب های تامین اجتماعی، مفاصاحساب مالیاتی است که برای تسویه حساب بین طرفین قرارداد لازم می باشد. داشتن مفاصاحساب مالیاتی به معنای عدم بدهی مالیاتی مودی است. برای دریافت این صورت حساب باید نزد سازمان امور مالیاتی درخواست خود را اعلام نمایید. تسویه حساب بدهی سازمان ها به تامین اجتماعی نیز با این مفاصا حساب انجام می شود.
نتیجه گیری
کارفرمایان می توانند با کمک صورت حساب های تامین اجتماعی، نسبت به انجام وظایف خود در مقابل کارمندان خود و همچنین خود سازمان تامین اجتماعی عمل نمایند. نرم افزار سپیدار سیستم یکی از ابزارهایی است که برای مدیریت صورتحساب ها به حسابداران کمک خواهد کرد.
در باره صورت حساب اصلاحی سامانه مودیان در این مقاله بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید