آموزش ابلاغ اوراق مالیاتی و قوانین آن!
یکی از موضوعات کلیدی در زمینه قوانین مالی کشور، فرایند ابلاغ اوراق مالیاتی است. این اوراق از سوی سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به مودیان مالیاتی ارسال می شود. آگاهی از جزئیات مربوط به ابلاغ برگه های مالیاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا در این مقاله قصد داریم مفهوم ابلاغ اوراق مالیاتی را به طور جامع تری بررسی کرده و همچنین نحوه مشاهده ابلاغ های الکترونیک مالیاتی را توضیح دهیم. اگر شما بهعنوان مودی مالیاتی یا حسابدار در واحدهای اقتصادی فعالیت دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
فهرست مقاله
Toggle
ابلاغ اوراق مالیاتی به چه معناست؟
به فرآیندی اطلاق می شود که در آن سازمان امور مالیاتی کشور پس از بررسی اطلاعات ارائه شده توسط مودی در اظهارنامه مالیاتی و تطبیق آن با داده های حاصل از سایر منابع، مالیات تشخیصی را تعیین کرده و از طریق نامه ای تحت عنوان برگه ابلاغ مالیاتی به مودی ارسال می کند. پس از ابلاغ این برگه، مودی برای مدت معینی حق اعتراض یا اقدام قانونی نسبت به برگه تشخیص مالیات را دارد و با پایان این مهلت، حق قانونی مودی از بین می رود.
به طور دقیق تر، ابلاغ اوراق مالیاتی شامل اطلاع رسانی برگه های مالیاتی، مانند برگه تشخیص مالیات، آرای مراجع حل اختلاف مالیاتی و اجراییه های مالیاتی به مودیان از طریق روش های قانونی است. مودیان مالیاتی نه تنها باید با مفهوم اظهارنامه مالیاتی و زمان مقرر برای تسلیم آن به اداره مالیات آشنایی داشته باشند، بلکه لازم است روش های دریافت انواع برگه های مالیاتی را نیز بشناسند. در ادامه به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.
انواع روش های ابلاغ اوراق مالیاتی: دو دسته متفاوت
ابلاغ اوراق مالیاتی به مودیان از دو طریق فیزیکی و الکترونیکی صورت می گیرد. در ادامه، هر یک از این روش ها و جزئیات مربوط به نوع دریافت آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی
در این روش، یک فرم الکترونیکی که توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده است در کارتابل ابلاغ الکترونیکی سامانه مربوطه قرار می گیرد. مودیان می توانند با مراجعه به بخش ابلاغ الکترونیک از مفاد برگه ابلاغ الکترونیکی خود اطلاع پیدا کنند.
یکی از بخش های مهم در سامانه ابلاغ اوراق مالیاتی، مربوط به قسمت درگاه ملی خدمات مالیات است. مودیان بعد از ورود به پنل کاربری خود در این بخش می توانند کلیه ابلاغیه ها را مشاهده نمایند. ارسال صورتحساب مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و مشاهده پرونده مالیاتی از جمله موارد دیگری است که در این سامانه می توانید انجام دهید.
ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی
در ابلاغ اوراق مالیاتی به روش فیزیکی، در واقع برگه ابلاغیه توسط سازمان امور مالیاتی به صورت کاغذی به مودی یا یکی از افراد مجاز تحویل داده می شود. براساس قانون مالیات های مستقیم، ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی به شکل زیر انجام می گیرد:
- تحویل ابلاغیه به مودی یا بستگان و کارکنان او در آدرس محل اقامت مودی.
- ابلاغ اوراق از طریق مامور پست.
- انتشار اوراق در روزنامه های کثیرالانتشار مرتبط با اداره مالیاتی محل.

علاوه بر این، ابلاغ برگه های مالیاتی به دو نوع ابلاغ واقعی و قانونی تقسیم می شود. ابلاغ واقعی در روش فیزیکی زمانی است که برگه به طور مستقیم به مودی تحویل داده می شود و در روش الکترونیکی، مودی باید ظرف ۲۰ روز پس از بارگذاری ابلاغیه در حساب کاربری خود، آن را مشاهده کند.
هم زمان با صدور و بارگذاری این اوراق در سامانه، یک پیامک اطلاع رسانی نیز برای مودی ارسال می شود. بنابراین، ضروری است مودیان به پیامک های دریافتی از سازمان توجه داشته باشند.
ابلاغ قانونی به این معناست که در روش فیزیکی، ابلاغیه به شخصی غیر از خود مودی تحویل می شود یا در محل مشخصی نصب یا در روزنامه منتشر می گردد. در روش الکترونیکی نیز پس از ۲۰ روز که مودی ابلاغیه را مشاهده نکرده باشد، در روز ۲۱ ابلاغ بهعنوان قانونی محسوب خواهد شد. اگر این روز با تعطیلات رسمی هم زمان شود، اولین روز کاری بعدی بهعنوان تاریخ ابلاغ قانونی در نظر گرفتهمیشود.
بررسی روش ابلاغ الکترونیکی
در ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، برگه تشخیص مالیات، رای هیات های حل اختلاف و سایر اوراق مالیاتی به کارتابل الکترونیکی مودی توسط ممیز مالیاتی ارسال می شود. پس از قرار دادن برگه ابلاغ الکترونیکی در سامانه، سازمان امور مالیاتی از طریق پیامک به مودی اطلاع می دهد تا وی در زمان قانونی نسبت به دریافت و مشاهده آن ابلاغیه اقدام کند.
علاوه بر بارگذاری اوراق مالیاتی در درگاه ملی خدمات الکترونیکی، مودیان و صاحبان مشاغل می توانند برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی و ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سامانه به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir مراجعه نمایند. در ادامه، به بررسی نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی در این سامانه خواهیم پرداخت.
شیوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی در درگاه ملی خدمات الکترونیک
قبل از بیان روش مشاهده ابلاغ الکترونیکی مالیاتی، لازم است نکته ای مهم ذکر شود: مودیان برای بهره برداری از خدمات ابلاغ الکترونیکی و مشاهده آن، بایستی نسبت به ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اقدام کنند. بعد از ورود به حساب کاربری، اقدامات لازم برای فعال سازی ابلاغ الکترونیکی مالیاتی را انجام دهند. در ادامه، مراحل ابلاغ و روش دریافت اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی مورد بررسی قرار میگیرد.
- مرحله اول، ورود به سامانه مالیاتی الکترونیکی است که به عنوان درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شناختهمیشود و به نشانی tax.gov.ir قرار دارد. مودی با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خو می تواند وارد سامانه شود. همچنین، برای تسلیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نیز می توان از این سامانه استفاده کرد.
- در مرحله بعد، یک رمز یکبار مصرف ۶ رقمی به شماره همراه مودی ارسال می شود. با استفاده از این رمز می تواند ورود به سامانه انجام می گیرد.
- پس از ورود به سامانه الکترونیکی مالیاتی، مودی باید از منوی سمت راست، گزینه «کارتابل ابلاغ الکترونیک» را انتخاب کند. در این قسمت، تمامی برگه های ابلاغ الکترونیکی که برای مودی ارسال شده، در دسترس خواهد بود. با کلیک بر روی گزینه «نمایش برگ ابلاغ»، امکان مشاهده و دانلود برگه های مالیاتی فراهم می شود.
مراحل ابلاغ و دریافت اوراق مالیاتی به روش فیزیکی
دریافت اوراق مالیاتی به روش فیزیکی طبق مقررات فصل هشتم قانون مالیات های مستقیم و مواد ۲۰۳ به بعد آن انجام می پذیرد. مراحل این فرایند به شرح زیر است:
در مرحله اول، اوراق کاغذی ابلاغ به محل سکونت مودی تحویل و مامور ابلاغ از مودی رسید دریافت می کند. اگر مودی در محل حاضر نباشد، ابلاغیه به یکی از خویشاوندان یا خدمتکار او تحویل داده خواهد شد.
اگر هیچ یک از افراد ذکر شده در محل وجود نداشتهباشند یا از دریافت ابلاغیه خودداری کنند، مامور نسخه اول را در محل نصب کرده و این موضوع را در نسخه دوم ثبت میکند.
علاوه بر ابلاغ توسط ماموران، اوراق مالیاتی همچنین از طریق پست سفارشی نیز ارسال می شود. روند ابلاغ این اوراق به وسیله پست مشابه شیوه ابلاغ توسط مامور مالیاتی است.
در صورتی که آدرس مشخص یا صحیحی از مودی در اداره مالیات موجود نباشد، اوراق مالیاتی به روش درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار حوزه مالیاتی مودی ابلاغ خواهد شد.
با راه اندازی ابلاغ الکترونیکی مالیاتی، هیچ یک از اوراق مالیاتی خود را از دست ندهید.
نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی ابلاغ اوراق مالیاتی و نکات مربوط به آن پرداختهایم. به مودیان مالیاتی توصیه می کنیم برای جلوگیری از نگرانی در مورد عدم دریافت برگه های مالیاتی به صورت فیزیکی، در سامانه مربوطه حتماً ثبت نام ابلاغ الکترونیکی مالیاتی را انجام دهند. اگر در مورد نحوه دریافت برگه های مالیاتی سوالی دارید، لطفاً سوال خود را در بخش نظرات پایین صفحه مطرح کرده تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما باشند.
دیدگاهتان را بنویسید