صفر تا صد حسابداری بیمه
صفر تا صد حسابداری بیمه چیست؟
حسابداری بیمه علمی است که افراد با یادگیری آن می توانند در زمینه بیمه به ارائه خدمات بپردازند. این نوع حسابداری تا حد زیادی شبیه به علم حسابداری بوده و افراد با تسلط بر کامپیوتر و نرم افزارهای مخصوص می توانند به پیشرفت های عالی در این زمینه دست پیدا کنند. معمولا افرادی که در دوره های آموزش حسابداری بازار کار موفق به گذراندن دوره های آموزشی شوند می توانند در مراکز مختلف مشغول بکار شوند.
فهرست مقاله
Toggleدر حال حاضر با توجه به اهمیت بیمه و گستردگی کسب و کارها، ارائه دقیق و بدون نقص صورت های مالی باعث شده تا افراد به فکر ثبت اسناد حسابداری برای بیمه بیفتند. در ادامه این مطلب به نکات و موارد بسیار مهمی درباره این نوع حسابداری و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

مهم ترین هزینه ها در حسابداری بیمه
حسابداری بیمه
بدون شک در حسابداری بیمه و ثبت اسناد حسابداری مربوط به آن باید هزینه های متعددی را مد نظر قرار داد. این هزینه ها شامل موارد ذیل می باشند.
هزینه بیمه
این هزینه در حسابداری بیمه شامل هزینه هایی می شود که شخص بیمه گذار موظف است به بیمه گر پرداخت نماید.
هزینه کارشناسی بیمه
پیش از آن که بیمه به اسم فرد صادر شود و در زمان پرداخت خسارت نوع بیمه مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع کارشناسی کردن بیمه و بررسی آن هزینه بردار بوده و مبلغی بابت این کار از فرد دریافت خواهد شد.
هزینه صدور
در حسابداری بیمه هر نوع هزینه ای که برای انجام تبلیغات و یا بازاریابی جهت جذب بیمه گذار برای صدور بیمه انجام می شود را هزینه صدور می گویند.
هزینه بیمه اضافی
این هزینه نیز یکی دیگر از هزینه های قابل پرداخت در حسابداری بیمه است که بیمه گذار زمانی آن را پرداخت می نماید که بیمه گر متحمل ریسک اضافی شده باشد. علاوه بر آن هرگاه بیمه گذار بخواهد مدت اعتبار بیمه را با سرمایه مازاد تمدید کند پرداخت هزینه آن الزامی خواهد بود.
هزینه بیمه مازاد
زمانی که شخص بیمه گذار بخواهد مبلغ اضافه ای را در زمان ایجاد شرایط پرداخت خسارت از بیمه گر دریافت کند، بیمه گر باید این هزینه را همراه با هزینه اصلی بیمه پرداخت نماید.
هزینه عملیاتی
هزینهعملیاتی شامل هزینه های مختلفی از جمله هزینه خسارت سهم نگهداری و هزینه کارمزد می باشد که بیمه گر باید آن را پرداخت کند.
هزینه بیمه برگشتی
این هزینه در حسابداری بیمه زمانی قابل پرداخت خواهد بود که بیمه صادر شده فسخ شود.

ویژگی های بارز یک حسابدار بیمه
افراد برای انجام کار حسابداری بیمه باید دارای ویژگی های رفتاری، اخلاقی و حرفه ای بارزی باشند. تخصص و دانش بالا، تجربه کافی مهم ترین این ویژگی ها بشمار می آیند که باید فرد حسابدار از آن ها برخوردار باشد. همچنین یک چنین حسابداری باید دانش خود را به روز کند و مدام در حال یادگیری مسائل جدید باشد.
داشتن تمرکز بالا بر روی گرایش بیمه از دیگر ویژگی هایی است که یک چنین حسابداری باید از آن بهره مند باشد. زیرا داشتن تمرکز کافی بر روی هر یک از گرایش های حسابداری باعث دستیابی به موفقیت های بالا در خصوص حسابداری بیمه می شود. این در حالی است که عدم تمرکز باعث پایین آمدن کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعه کننده ها می شود.
مهم ترین وظایف حسابدار مربوط به حسابداری بیمه
حسابداری که در رابطه با حسابداری بیمه فعالیت می کند موظف به انجام برخی امور می باشد که جزو وظایف اوقلمداد می شوند. در درجه اول باید هزینه ها و درآمد ها را تشخیص و شناسایی کند. به این ترتیب از بروز خسارت و کاهش درآمد جلوگیری می شود. وظیفه مهم دیگر حسابداران بیمه صدور بیمه نامه به بهترین شیوه ممکن برای فرد متقاضی بیمه است. همچنین پرداخت هزینه خسارت دیگر وظیفه ابن افراد می باشد.
نرم افزار حسابداری بیمه چیست؟
نرم افزار حسابداری بیمه یک نرم افزاری جدید و پیشرفته می باشد که یادگیری نحوه کار با آن وظیفه هر حسابداری است. البته حسابداران بیمه می توانند برای یادگیری کار با این نرم افزار از کتاب حسابداری بیمه استفاده کنند. با این حال بهترین روش یادگیری آن روش عملی است که مستلزم صرف زمان و تلاش مضاعف می باشد. علاوه بر آن حسابدار می تواند کار با این نرم افزار را به کمک ویدیو های آموزشی و شرکت در دوره های یادگیری نرم افزار بیمه یاد بگیرد.
اهمیت آموزش حسابداری بیمه
اهمیت بیمه و لزوم داشتن آن را در تجارت ها و کسب و کار ها نمی توان نادیده گرفت. از این رو آموزش حسابداری بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است. حقیقت امر آن است که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری به افراد متخصص و آموزش دیده جهت صدور بیمه نیاز است. زیرا افراد آموزش دیده فرایند صدور بیمه را به بهترین شکل ممکن یاد گرفته و با قوانین و نکات کلیدی مرتبط با آن آشنا هستند. در نتیجه در خصوص صدور بیمه و آگاهی رسانی درباره آن به جامعه به بهترین نحو ممکن عمل خواهند کرد.
منظور از استاندارد 28 حسابداری بیمه چیست؟
همان طور که از نام این استاندارد مشخص است محتوا و ماهیت آن به حسابداری بیمه مربوط می شود. البته باید توجه داشت که این استاندارد در خصوص تمامی انواع بیمه صدق نمی کند. تنها بیمه هایی که استاندارد 28 درباره آن ها صدق می کنند بیمه عمر و فعالیت های بیمه عمومی می باشند.
بارز ترین هدف این استاندارد حسابداری ارائه روش های مناسبی جهت مخارج بیمه، خسارت بیمه و حسابداری حق بیمه می باشد. همچنین این استاندارد به موضوعاتی مانند مخارج تحصیل بیمه های عمومی، خسارات به وجود آمده ناشی از آن ها و اصول روشن شدن این اطلاعات می پردازد. در واقع این موارد در استاندارد مزبور به عنوان فعالیت های بیمه های عمومی معرفی می شوند.
قوانین مرتبط با حسابداری بیمه
به دلیل اهمیت بالای حسابداری بیمه، قوانین متعددی در رابطه با آن به تصویب رسیده اند. ماده 28 و 38 قانون تامین اجتماعی از جمله مهم ترین این قانون ها هستند. در ماده 28 قانون تامین اجتماعی به موضوع منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی و میزان دقیق حق بیمه هر یک از بیمه شدگان پرداختهشدهاست. علاوه بر آن مطابق همین ماده قانونی 30% از مزد یا حقوق افراد بیمه شده باید بابت حق بیمه پرداخت شود. از 30% اعلام شده پرداخت 7% آن بر عهده شخص بیمه شده و 20% آن بر عهده کارفرما گذاشتهشدهاست. در این میان 3% باقی مانده نیز بر عهده دولتمی باشد.
در ماده 38 قانون حسابداری بیمه به مسئله بسیار مهمی می پردازد. بر اساس این ماده قانونی کارفرمایان و پیمانکارانی که دارای کد کارگاهی هستند موظفند علاوه بر بیمه کارکنان خود باید افرادی که در پروژه های قرار دادی و مناقصه ای با آن ها همکاری داشتهاند را تحت بیمه قرار دهند. با توجه به موضوعاتی که طی این دو ماده قانونی به آن ها پرداختهمیشود، حسابداران جهت انجام صحیح وظایف خود باید دقت و تمرکز کافی بر این دو ماده قانونی داشتهباشند.
|
شخص |
سهم کارگر (7%) | سهم کارفرما (20%) |
3% بیمه بیکاری سهم کارفرما |
|
کارگر عادی |
* | * | * |
| بازنشسته | معاف | معاف |
معاف |
|
جانباز |
معاف | * | * |
| مدیرعامل | * | * |
معاف |
|
کارآموز زیر 2 سال |
* | معاف | * |
| به صورت هم زمان شاغل در سایر دستگاه ها | معاف | معاف |
معاف |
حسابداری بیمه پیمانکاری
حسابداری بیمه در پروژه های پیمانکاری بر اساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی تنظیم می شود که اصول و مقررات خاص خودش را دارد. طبق این قانون، هنگام انعقاد قرارداد میان کارفرما و پیمانکار، باید پیمانکار متعهد شود که حق بیمه تمامی کارکنان، از جمله پرسنل پروژه های قراردادی و مناقصه ای، پرداخت گردد. تا زمانی که پیمانکار تمام کارکنان خود را بیمه نکرده و برگه تسویه حساب معتبر از سازمان تامین اجتماعی دریافت نکند، کارفرما مجاز است تا ۵٪ از مبلغ قرارداد را نگه دارد.
در مواردی مشاهده می شود که پیمانکار اولیه پروژه را تحویل می گیرد و سپس برون سپاری می کند. در این حالت، پیمانکاری که انجام کار را بر عهده دارد پیمانکار فرعی یا ثانویه نامیده می شود. با چنین شرایطی، بر عهده پیمانکار فرعی است که حق بیمه پرسنل خود را پرداخت کند.
همچنین، مطابق مقررات، در صورت عدم ارسال لیست بیمه در مهلت مقرر (یعنی حداکثر تا یک ماه پس از پایان هر ماه)، جریمه ۱۰ درصدی شامل حال متخلف می شود. اما در مورد پیمانکاران، اگر لیست بیمه صرفا یک بار در زمان مقرر ارسال شده باشد، در صورت تاخیرهای بعدی دیگر جریمه نخواهند شد. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر در مبلغ بیمه یا خسارت تعیین شده توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارید، فرصت دارید تا ۳۰ روز پس از ابلاغ اعتراض خود را ثبت کنید.
حسابداری بیمه بیکاری چیست؟
تعیین 3%0 بیمه بیکاری یکی از مهم ترین بخش های حسابداری بیمه است که لازم است به صورت ماهانه و به همراه مبلغ بیمه 20% قابل پرداخت توسط کارفرما انجام بگیرد. سپس حسابدار آن را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نماید. در واقع اگر شخصی بدون خواست و میل خود مانند خواست کارفرما، بیماری، اتفاقات ناگوار و ناخواسته مانند جنگ، زلزله و بلایای طبیعی از کار بیکار شود مجاز به استفاده از بیمه بیکاری خواهد بود.
بر اساس قانون، بیمه بیکاری شامل 55% حقوق پایه است که این درصد قابل توجه بوده و می تواند بسیاری از مشکلات افراد تحت بیمه را در زمان بیکاری حل نماید. نکته قابل ذکر در رابطه بیمه بیکاری آن است که متاسفانه افزایش حقوق سالانه شامل آن نمی شود بجز در مواردی که میزان افزایش حقوق افراد بالاتر از 55% در نظر گرفته شود.
جمع بندی
با توجه به توسعه و گستردگی فعالیت بیمه در بخش های مختلف نمی توان از کنار موضوع مهمی مانند حسابداری بیمه به سادگی عبور کرد. به همین دلیل اغلب شرکت های تجاری و مجموعه های مالی اقدام به استخدام یک حسابدار بیمه کردهاند.
بکارگیری حسابدار با تجربه ای که تا حد زیادی به دانش و قوانین روز درباره بیمه آگاهی داشتهباشد، برای شرکت های تجاری حائز اهمیت است. زیرا حسابداری بیمه می تواند به راحتی به برآورد هزینه های تاثیر گذاری مانند هزینه خسارت، هزینه بیمه، استهلاک و بسیاری موارد دیگر بپردازد. در نتیجه درآمد مجموعه یا شرکت و همچنین درآمد شرکت بیمه امور مالی بیمه گر و بیمه گذار را به خوبی سازماندهی کند. به این ترتیب هر کدام از طرفین هم بیمه گر و هم بیمه گذار به حق و حقوق قانونی خود دست یابند.
دیدگاهتان را بنویسید