قوانین تامین اجتماعی در حسابداری
شناخت قوانین تامین اجتماعی در حسابداری
قوانین تامین اجتماعی در حسابداری یک فاکتور تعیین کننده در موفقیت های شرکت ها و سازمان ها به شمار می رود. بدین معنی که آنچه که یک حسابدار خبره لازم است بداند، فقط بدست آوردن سود و زیان شرکت نیست. بلکه بخشی از کار او را مسائلی در برگرفته که مستقیم با قوانین تامین اجتماعی در ارتباط است. یکی از ویژگی های مهم یک حسابدار حرفه ای تسلط کافی او در همین زمینه است.
فهرست مقاله
Toggleمدیران شرکت های موفق، ملاک برتری یک حسابدار کارکشته را در تعداد پروژه ها و میزان درآمد او نمی دانند. بلکه یک حسابدار با تجربه، از روی سطح آگاهی او در این زمینه ارزیابی می شود. قوانین تامین اجتماعی شامل قوانین کار، بیمه و مالیات و… می باشد. در هر شرکتی نیز برای استخدام کارکنان، امور بیمه آن ها و مالیاتی که بر شرکت تعلق می گیرد از مهم ترین موضوعاتی است که یک حسابدار باید از آن شناخت کافی داشته باشد. در ادامه به برخی از این مقررات تامین اجتماعی اشاره می کنیم:

بررسی امور بیمه از قوانین تامین اجتماعی در حسابداری
بررسی امور بیمه یک شرکت از قوانین تامین اجتماعی در حسابداری است. به این معنی که یک حسابدار حرفه ای باید با پیچ و خم های مسائل بیمه کارکنان آشنا باشد. حسابدار با اشراف کامل به موضوع بیمه، به مدیر کمک می کند تا سوابق و کارکرد پرسنل را تحت نظر داشته باشد. قصد ما تنها معرفی این قوانین است و قرار نیست به صورت تخصصی به این حوزه ورود کنیم. لذا در ادامه تنها به ذکر و معرفی کوتاه چند قانون تامین اجتماعی بسنده می کنیم.
به عنوان مثال، شخصی که در شرکت یا کارگاه به خدمت گرفته شده است، نباید بازنشسته یک شرکت یا موسسه دیگر باشد. حسابدار به تمامی هزینههای پرداختی مانند دستمزد و مزایای نقدی و غیر نقدی را که باید به کارمندان و کارگران تعلق بگیرد، آشنایی دارد. همچنین، شناخت کاملی از وضعیت بیمه شدگان دارد.
میزان حق بیمه نیز از دیگر قوانین تامین اجتماعی در حسابداری به شمار می رود. بدین معنی که میزان حق بیمه، سی درصد دستمزد دریافتی کارکنان است. این مبلغ به خاطر خدماتی مانند بازنشستگی و مرگ پس از بازنشستگی، دوازده درصد تعریف شده است. همچنین میزان حق بیمه فوت پیش از انفصال از خدمت تنها دو درصد می باشد. از کار افتادگی نیز چهار درصد میزان حق بیمه را تشکیل می دهد. درمان و معالجه نه درصد و بیمه بیماری نیز سه درصد تعریف شده است. خوب است بدانید، سهم و بهره کارفرما از حق بیمه بیست و سه درصد می باشد و سهم بیمه شده نیز هفت درصد برآورد می شود.
جریمه ها و بیمه های مرتبط که حسابداران باید از آن ها آگاه باشند
طبق قوانین موجود، در صورتی که کارفرمایان به موعد مقرر فهرست بیمه کارکنان را ارسال نکنند، با دو نوع جریمه مواجه خواهند شد:
- جریمه ناشی از عدم پرداخت حق بیمه: این جریمه به عدم ارائه حق بیمه کارکنان اختصاص دارد.
- جریمه تاخیر در ارسال فهرست بیمه: در این صورت، کارفرما به خاطر تاخیر در تحویل فهرست بیمه کارکنان جریمه می شود.
بیمه بیکاری در چارچوب قانون تامین اجتماعی
یکی از موارد حائز اهمیت در تامین اجتماعی برای حسابداران، بیمه بیکاری است. در این راستا، از مجموع 23 درصد حق بیمه ای که به عهده کارفرما است، 3 درصد آن به بیمه بیکاری اختصاص دارد.
اگر فردی که تحت پوشش بیمه است و مشمول قانون کار می باشد، بدون میل و به صورت غیر ارادی بیکار شود، می تواند از مزایای بیمه بیکاری برخوردار گردد. همچنین، در مواقعی که بیمه شدگان به خاطر حوادثی مانند سیل، زلزله یا آتش سوزی بیکار شوند، آن ها نیز از این حمایت قانونی بهره مند خواهند شد.
شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری که حسابداران باید با آن آشنا باشند به شرح زیر است:
- باید مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشند.
- نباید تبعه کشورهای خارجی باشند.
- از کار افتاده یا بازنشسته نباشند.
- حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
- نباید در گروه مشاغل آزاد یا بیمهشدگان اختیاری قرار گیرند.
- نباید استعفا داده باشند.
- کارگران فصلی در صورتی که در اواسط فصل کار اخراج شوند و این بیکاری غیر ارادی باشد، نیز مشمول این شرایط خواهند بود.
مرخصی در قانون تامین اجتماعی
مرخصی یک حق قانونی است که به کارگران از سوی قانون تامین اجتماعی داده شده است. بر اساس این قانون، کارگران می توانند در روزهای خاصی که به جز روزهای تعطیل است، با تایید مدیریت مجموعه ای که در آن مشغول به کارند، در محل کار خود حاضر نشوند.
قوانین مربوط به مرخصی، از جمله موارد حیاتی است که حسابداران باید به آن دقت کنند، زیرا شیوه استفاده از مرخصی ها و چگونگی اجرای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع مختلف مرخصی که در قانون تامین اجتماعی وجود دارد، شامل موارد زیر است:
- مرخصی استحقاقی
- مرخصی استعلاجی
- مرخصی ازدواج
- مرخصی زایمان
- مرخصی دوران شیردهی
- و سایر موارد دیگر
این نکات، برای هر حسابدار ضروری است تا بتواند به نحو احسن وظایف خود را انجام دهد و از حقوق و مزایای کارکنان به درستی حمایت کند.
مالیات حقوق از جمله قوانین تامین اجتماعی در حسابداری
یکی دیگر از قوانین تامین اجتماعی در حسابداری، موضوع مالیات حقوق است. یک حسابدار ضمن این که مالیات حقوق را می شناسد، به پیچ و خم های این حوزه نیز به خوبی واقف است. او باید درباره وجه معافیت مالیاتی دستمزد پرسنل و کارمندان نیز اطلاعاتی داشته باشد. به ویژه این که درباره مبالغی که هیات دولت برای دستمزد پرسنل تعین می کند نیز اطلاعات خوبی دارد. به عنوان مثال، وجوه مشمول مالیات بر حقوق پرسنل عبارت است از: تمامی دستمزدهای دریافتی کارکنان ( دستمزد، اضافه کاری، حق فرزند و … ). این وجوه از دستمزد کارگر یا کارمند کم می شود. مگر در این موارد که می توان استثناء قائل شد:
- بازخرید کردن ایام مرخصی،
- کمک هزینه حق اولاد یا همان عائله مندی،
- هزینه ماموریت ها،
- بدی آب و هوا ، عیدی و …
- پاداش هایی که در آخر سال در نظر می گیرند،
- کمک هزینه خانه و خواربار در زمانی که کارکنان بیمار باشند،
- غرامت اخراج یا امتیازات پایان کار،
- پاداش ها و تشویقی ها و ….
امور پیمانکاری از قوانین تامین اجتماعی در حسابداری
یکی دیگر از قوانین تامین اجتماعی در حسابداری بررسی موضوعاتی است که در حیطه پیمانکاری است. یک حسابدار باید با تمامی قوانین این بخش آشنا باشد. به عنوان مثال در یکی از بندهای قانون تامین اجتماعی این چنین آمده است: چنانچه کار به صورت کنترات به افراد حقیقی یا حقوقی سپرده می شود، کارفرما باید متعهد شود، پرسنل خود را نزد تامین اجتماعی بیمه کند. همچنین او باید تمام پول بیمه را طبق ضوابط و مقررات تامین اجتماعی بپردازد. حسابدار با در اختیار داشتن اطلاعات لازم در این حوزه، به بهترین وجه می تواند به مدیران، مشاوره دهد.
بازنشستگی بانوان و شرایطی که دارد
قوانین تامین اجتماعی در حسابداری می تواند دامنه گسترده ای داشته باشد. هر حسابداری باید با این مقررات و ضوابط آشنایی داشته باشد. یکی از این اصول، آشنایی با شرایط بازنشستگی کارکنان زن است. یک حسابدار ضمن بررسی اوضاع مالی شرکت و سازمان ها با اشراف کامل بر قوانین تامین اجتماعی مسیر پیشرفت شرکت را هموار می کند. به عنوان نمونه حسابداران برجسته ، می دانند که بازنشستگی زنان دارای شروط خاصی است.
چنانچه آن ها شاغل باشند، می توانند با رسیدن به چهل و دو سالگی و با بیست سال سابقه واریز بیمه، بازنشسته شوند. خوب است به این نکته نیز توجه شود که بین سابقه کاری و سابقه پرداخت بیمه تفاوت هایی وجود دارد.
دیگر قوانینی که حسابدار باید از آن ها اطلاع داشته باشد
دیگر قوانین تامین اجتماعی در حسابداری را می توان به موارد متعدد دیگری بسط داد. این قوانین می تواند شامل:
- بانوان شاغل باردار،
- مقررات مرخصی زایمان،
- مرخصی استعلاجی،
- قوانین تامین اجتماعی درباره فوت و مرگ و میر،
- از کارافتادگی،
- حوادث،
- قوانین خاص کارفرمایان
- دریافت حقوق بیکاری و شرایط آن
- ضوابط و مقررات تامین اجتماعی در زمینه شرکت ها و کلیه کارکنان و حتی خود کارفرما و …
همانطور که گفته شد، قوانین تامین اجتماعی در حسابداری بحثی مفصل است که نمی توان در ظرف محدود این نوشتار گنجاند. شما می توانید برای آگاهی کامل از این موضوع به سامانه های مربوط به این حوزه مراجعه کنید. اطلاعات خوبی که در این زمینه بدست می آید، می تواند فهم روشنی در این باره عایدتان کند.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بهمن ماه سال ۷۶بدلیل حادثه ناشی ازکار طبق رای کمسیون پزشکی ازکارافتاده کلی شدم(۸۵درصد)ولی بنابه دستورمدیرعامل شرکت تااخرسال ۸۳ به کارادامه دادم وحق بیمه ازمن کسر میگردید.ولی از بعدازکمسیون پزشکی پابان کارمن اعلام شد.یعنی ماه اردیبهشت ۷۷ تا اخر اسفندسال ۸۳ پرداخت حق بیمه من حساب نگردیده.دست چپم بطورکل قطع گردیده .حتی’تو پرداخت دیه هم کاملا حق من ضایع گردیده .ایا امکان دارد تجدید نظری گردد.ضمن اینکه کارفرما کاملا حق قانونی مرا نادیده گرفت چون من ازنظر روحی قادربه دفاع ازخود نبودم.باسلام
با سلام. متاسفیم بابت اتفاقی که براتون پیش اومده. بهتره در این مورد به اداره کار مراجعه کنید تا مشکلتون مورد بررسی قرار بگیره