نحوه ارسال لیست مالیات بر درآمد 1403
نحوه ارسال لیست مالیات بر درآمد 1403
سامانه مالیات حقوق به منظور تسهیل دسترسی افرادی که موظف به ارائه اطلاعات مربوط به ارسال لیست مالیات بر درآمد 1403 کارکنان خود هستند، توسط سازمان امور مالیاتی راه اندازی شدهاست. در این سیستم، مسئولیت ارسال اطلاعات حقوق به عهده کارفرماست و سازمان امور مالیاتی محاسبه مالیات را انجام می دهد.
فهرست مقاله
Toggleبا تغییراتی که در فرآیند جدید به وجود آمد، محاسبه مالیات حقوق به اداره امور مالیاتی واگذار شد و این موضوع بر نحوه ارسال دیسکت مالیات حقوق تأثیر گذاشتهاست. این مقاله به طور جامع به این تغییرات می پردازد.
در حال حاضر، برای ارسال لیست مالیات بر درآمد 1403، می توانید از سامانه الکترونیکی مالیات بر حقوق استفاده کنید و نیازی به حضور فیزیکی در هیچ مرکزی وجود ندارد.

سامانه ارسال لیست مالیات بر درآمد 1403
مودیان مالیاتی و شرکت هایی که موظف به ارائه لیست مالیات بر حقوق کارکنان خود هستند، می توانند از طریق سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق که در وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد، تمام مراحل مرتبط با این فرایند را به شیوه غیر حضوری و بسیار آسان انجام دهند.
راه اندازی این سامانه با هدف تسریع و تسهیل در ارسال اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق مودیان طراحی شده است. هدف دیگر این طرح، رسیدن به رضایت مودياني است که با صرفه جویی در هزینه ها و زمان، قادر به انجام این امور خواهند بود. همچنین، این سامانه به افزایش شفافیت در فعالیت های مالیاتی بسیار کمک کرده است.
در سامانه ارسال لیست مالیات بر درآمد، تمامی اطلاعات لازم از قبیل جزئیات پرداختکننده و گیرنده حقوق، میزان حقوق و مزایا، و همچنین مالیات قابل پرداخت، به صورت فایل های الکترونیکی جمع آوری و در سامانه ذخیره می شود. این اطلاعات به مودیان این امکان را می دهد که با سهولت بیشتری به مدیریت امور مالیاتی خود بپردازند.
تبصره 15 قانون بودجه 1403

در این بخش بیان شده که محاسبه مالیات باید به وسیله سامانه مالیات بر درآمد حقوق متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور صورت گیرد.
از آنجا که یک فرد ممکن است در چندین محل کار کند، کارفرما به تنهایی نمی تواند بر اساس اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای آن فرد در محل کار خود، مالیات را محاسبه نماید.
بنابراین، مبلغ مالیات کسر شده از کارکنان باید توسط اداره امور مالیاتی محاسبه شده و به اطلاع کارفرما برسد. در حقیقت، کارفرمایان به مانند گذشته موظف هستند که لیست مالیات خود را بر اساس الگوی جدید اعلامی، از فرم “فایل الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق 1403” که در نرم افزارهای حسابداری تولید می شود، تهیه کرده و آن را در سامانه بارگذاری نمایند. به این ترتیب، سازمان مالیاتی بر اساس مجموع درآمد فرد، مبلغ مالیات مربوطه را محاسبه و به کارفرما اطلاع می دهد.
پس از دریافت مبلغ اعلامی از سوی سازمان مالیاتی، کارفرما آن را از مجموع مزایای پرداختی به فرد کسر کرده و خالص پرداختی را محاسبه می کند تا به کارمند مسترد نماید.
قبلاً محاسبه مالیات بر عهده شرکت ها بود، اما با توجه به مفاد قانونی بند 3 تبصره 15 قانون بودجه، مشخص می شود که این محاسبه باید به عهده سامانه مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی گذاشته شود.
سامانه جدید ارسال دیسکت مالیات حقوق
قبلا ارسال لیست مالیات حقوق با گذراندن مراحل زیر انجام می شد:
- محاسبه حقوق و مالیات آن
- تهیه دیسکت دارایی
- بارگزاری در سامانه
- پرداخت
فرایند جدید به شکل زیر سازماندهی شده است:
سازمان امور مالیاتی مسئول محاسبه مالیات بر اساس درآمد افراد است. شرکت ها همانند گذشته، محاسبه اولیه حقوق را انجام می دهند و سپس اطلاعات مربوط به دارایی را تهیه کرده و در سامانه مالیاتی بارگذاری می کنند.
تا این مرحله، رویه با گذشته مشابه است، اما تغییر اساسی در اینجاست که حسابداران اکنون باید ابتدا منتظر بمانند تا مالیات حقوق در سامانه محاسبه و به آن ها اعلام شود. پس از دریافت این اطلاعات، آن ها می توانند مالیات محاسبه شده را در محاسبات حقوق خود لحاظ کرده و تطبیق دهند.
- محاسبه حقوق و مالیات آن
- تهیه دیسکت دارایی
- بارگزاری در سامانه
- محاسبه حقوق در سامانه
- اطلاعات حاوی مالیات محاسبهشده دریافت می شود.
- عدد مالیات محاسبهشده توسط دارایی در محاسبات حقوق لحاظ می شود.
- پرداخت
آموزش ارسال لیست مالیات بر درآمد 1403
- برای ارسال لیست مالیات حقوق 1403 وارد سایت gov.ir شوید.
- انتخاب گزینه خدمات اصلی مالیاتی
- روی گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی کلیک نمایید.
- فهرست مالیات حقوق الکترونیک را باز کنید.
- کلیک روی ” ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان”
- ورود از طریق نام کاربری و رمز عبوری که توسط خود سازمان امور مالیاتی برایتان ارسال شده است.
- انتخاب فهرست حقوق و سپس فهرست حقوق جدید
- تکمیل فیلدهای ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست
- نحوه ثبت لیست بارگذاری فایل های WP،WH را انتخاب کنید.
در اغلب سیستم ها، از جمله ویندوز، فایل هایی که برای سیستم حقوق و دستمزد تولید می شوند، معمولاً در فرمت WH ذخیره می گردند. همچنین، فرمت های DK و DH نیز به عنوان فرمت های مرتبط با حقوق و دستمزد در سیستمعامل هایی مانند MS DOS شناخته می شوند.
شایان ذکر است که اگر اطلاعات مالیاتی مربوط به حقوق شما حجم بالایی داشتهباشد، می توانید چند فایل را در یک فایل فشرده ZIP قرار دهید. سپس به صورت آنلاین لیست مالیات بر حقوق را ارسال کنید.
در بخش مربوط به ارسال لیست مالیات حقوق، چهار گزینه به شما ارائه می شود:
- بدون ارسال فایل
- ارسال فایل متنی با فرمت TXT
- ارسال فایل فشرده با فرمت ZIP
- کپی از ماه قبل
اگر قصد دارید لیست مالیات درآمد 1403 خود را از طریق فایلفشرده ZIP ارسال کنید، گزینه سوم را انتخاب نمایید.
نکات کلیدی در سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق
در سامانه ارسال لیست مالیات درآمد 1403، نام حوزه مالیاتی به طور خودکار وجود دارد و شما تنها کافی است آن را انتخاب کنید. نوع لیست مالیاتی شامل گزینه های اصلی، الحاقی و اصلاحی است.
چنانچه نخستین بار است که در آن ماه مالیات حقوق را ثبت می کنید، حتماً گزینه اصلی را انتخاب کنید. در مواردی که حوادثی مانند حذف نادرست نام یکی از پرسنل به وجود آمدهباشد، می توانید گزینه الحاقی را انتخاب کنید و تنها اطلاعات مربوط به فرد حذفشده را وارد نمایید.
اگر فایل قبلی به طور کلی اشتباه بوده یا اطلاعاتی از آن مفقود شده، از گزینه اصلاحی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که با انتخاب این گزینه، ممیزین مالیاتی تمامی اطلاعات ارسالی قبلی را باطل خواهند کرد و فایل جدید از نظر تاریخی و محتوایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق
در مرحله بعد، لطفاً اطلاعات خود را در قالب فایل متنی مطابق با قالب تعیینشده بارگذاری کنید. یا می توانید از سیستم های مالی که امکان تبدیل لیست های حقوق به فرم مورد نظر را دارند استفاده کنید. سپس بر روی دکمه «ثبت لیست» کلیک کنید.
به طور معمول، ثبت اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان به زمان نیاز دارد. بنابراین بعد از خروج از سایت، پس از چند دقیقه به بخش فهرست فایل ها مراجعه کرده و بر روی «فهرست لیست ها» کلیک کنید.
ورود به سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی
در صورت تطابق تعداد افراد، بر روی گزینه های «عملیات» و سپس «خلاصه لیست» کلیک کنید. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح بودند، اقدام به تأیید نمایید. لطفاً توجه داشته باشید که لازم است ابتدا تمام اطلاعات و خطاها را بررسی و برطرف کنید. زیرا پس از تأیید نهایی، امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت.
اصلاح لیست مالیات بر حقوق
اگر به هر دلیلی خطا یا اشتباهی در لیست ارسالی شما وجود داشته باشد، نگران نباشید. می توانید با ارسال یک لیست اصلاحی و جایگزینی آن با لیست اصلی، مشکل خود را حل کنید. اما چطور باید لیست اصلاحی را ارسال کنید؟
از جدول موجود از شما سؤال می شود که نوع لیست شما چیست؟ در این مرحله، شما باید گزینه لیست اصلاحی را انتخاب کنید.
اگر گزینه اصلاحی را برگزینید، لیست اصلی شما به نمایش در می آید و همه لیست های الحاقی پیشین حذف خواهند شد. مراحل بعدی نیز به صورت مشابه ادامه خواهد داشت.
راهنمای کامل ارسال لیست مالیات درآمد 1403
چه افرادی موظف به ارسال لیست مالیات بر حقوق و پرداخت آن هستند؟
تمامی اشخاص حقوقی که موظف به پرداخت مالیات می باشند، طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم ملزماند لیست مالیات حقوق کارکنان خود را از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد (سامانه مالیات حقوق) سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.
به منظور تسهیل فرآیند کنترل و نگهداری اطلاعات ارسالی به وسیله اشخاص و شرکت ها، ارسال لیست مالیات حقوق به صورت آنلاین انجام می شود.
شرکت ها باید به صورت ماهانه اطلاعاتی از جمله لیست مالیات بر حقوق پرسنل را از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. طبق توضیحات ارائهشده، اطلاعات حسابداری حقوق و دستمزد و واریزهای کسر شده توسط کارفرمایان باید در نرم افزاری که از سوی اداره مالیات تأیید شده، به طور کامل تکمیل گردد.
سپس با دریافت قبض دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت، می توان هزینه مربوطه را در هر یک از بانک ها پرداخت کرد. وجه پرداختی برای ارسال لیست حقوق و دستمزد نیز مانند تمام قبوض (از جمله تلفن ثابت، گاز و…) به محض پرداخت در حساب های مربوطه سازمان ثبت می شود و نیازی به مراجعه حضوری به شعب مالیاتی و جمع آوری مدارک مستند و ارتباط با ممیزین برای تأیید اطلاعات نیست.
تفاوت بین لیست اصلاحی و الحاقی در مالیات حقوق چیست؟
در فرآیند ارسال لیست مالیات حقوق، سه اصطلاح اصلی، اصلاحی و الحاقی وجود دارد که هر یک معانی خاص خود را دارند.
لیست اصلی به لیستی اطلاق می شود که ارسال شده و هیچ گونه تغییری یا ارسال مجدد در آن صورت نگرفتهاست. با این حال، ممکن است در حین ارسال لیست حقوق، به طور مثال اطلاعات یک کارمند را نادرست ارسال کنیم که در این صورت باید به لیست اصلاحی مراجعه کنیم.
در مواقعی دیگر، ممکن است برخی اطلاعات در لیست ارسال شده گنجانده نشدهباشد. به عنوان مثال، ممکن است داده های مربوط به حقوق یک کارمند وجود نداشته باشد یا به کل اشتباه باشد. در این موارد باید گزینه لیست الحاقی را انتخاب کنیم.
خطا در حین در ارسال لیست مالیات حقوق
در صورتی که در حین ارسال لیست مالیات بر حقوق به سایت مالیاتی کشور با مشکلی مواجه شدید، ابتدا به سامانه مراجعه کنید. در بالای صفحه، گزینه «فهرست حقوق» را انتخاب کرده و به بخش فهرست حقوق جدید بروید. سپس از قسمت مربوط به نام لیست اصلی، ماهی که اشتباهی در ارسال لیست مالیات بر حقوق رخ داده را انتخاب و اصلاحات لازم را انجام دهید.
پس از تأیید نهایی، می توان لیست مالیات بر حقوق را ویرایش کرد. همانطور که در ویدیو دیدیم، پس از مشاهده رقم اعلامشده توسط سامانه امور مالیاتی، امکان اصلاح لیست مالیات بر حقوق فراهم می شود.
جمع بندی
در نهایت، مهم است که در فرآیند ارسال لیست مالیات بر حقوق دقت لازم را داشته باشیم و در صورت بروز هرگونه خطای سامانه مودیان، به سرعت به سامانه مراجعه و اصلاحات ضروری را انجام دهیم. آگاهی از مراحل اصلاح و تأیید نهایی لیست مالیاتی می تواند به جلوگیری از مشکلات مالیاتی و حقوقی در آینده کمک کند.
همچنین، مشاهده و پیگیری دقیق اطلاعات ارائه شده توسط سامانه امور مالیاتی، ما را در مسیر بهبود و نظم بیشتر در امور مالی یاری خواهد کرد. با انجام این مراحل، می توان به مدیریت بهتر مالیات بر حقوق و حفظ شفافیت در این زمینه دست یافت.
جهت مشاهده ارسال لیست مالیات بر درآمد 1404 کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید