برگ تشخیص مالیات,آموزش سامانه دریافت و اعتراض
راهنمای جامع برای برگ تشخیص مالیات، از نحوه دریافت تا اعتراض
در دنیای پیچیده اقتصاد و تجارت، برگ تشخیص مالیات اطلاعاتی حیاتی را در خصوص میزان مالیات سالیانه برای هر مشاغل و مهلت پرداخت آن ارائه می دهد. این برگ نقشی اساسی در ساماندهی و نظم دهی به امور مالیاتی ایفا می کند و هدف از صدور آن، تعیین و وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای تأمین منابع مالی دولت است.
فهرست مقاله
Toggleدریافت برگ تشخیص مالیات به نوعی حق هر مودی است و سازمان امور مالیاتی موظف است در اسرع وقت نسبت به صدور آن اقدام کند تا از بروز مشکلات مالی و جریمه معوقه جلوگیری شود. در ادامه مطالب این مقاله، به بررسی انواع مختلف برگ تشخیص مالیات و نحوه اعتراض به مالیات خواهیم پرداخت و در نهایت با جزئیات بیشتری با این سند مهم آشنا خواهید شد.

برگ تشخیص مالیات چیست؟
برگ تشخیص مالیات سندی است که توسط سازمان امور مالیاتی صادر می شود و در آن متناسب با گردش مالی و نوع فعالیت، مبلغ قطعی شده برای هر نوع از مالیات (مانند مالیات حقوق، مالیات عملکرد، مالیات تکلیفی و سایر موارد) به اطلاع مودی می رسد.
برگ تشخیص مالیات؛ سالی یکبار بر اساس اطلاعاتی که مودی در اظهارنامه مالیاتی خود ارائه کرده و همچنین پس از بررسی ها و سایر رسیدگی های انجام شده توسط اداره مالیات، صادر می شود. در واقع، این برگ مالیات سالیانه و حساب نهایی بین سازمان امور مالیاتی و مودی را تعیین کرده و نشان میدهد که مودی چه مقدار مالیات به دولت بدهکار است.
انواع برگ تشخیص مالیات
سه نوع اصلی برگ تشخیص مالیات برای هر نوع از مالیات (عملکرد، حقوق و تکلیفی) وجود دارد که به طور جداگانه برای صاحبان مشاغل و افراد مختلف حقیقی و حقوقی صادر می شود. ممکن است هر مودی، همزمان چند نوع از این موارد را دریافت کند. با توجه به تنوع فعالیت های اقتصادی، انواع مختلف برگ تشخیص مالیات را معرفی و بررسی خواهیم کرد.
برگ تشخیص مالیات عملکرد
این نوع برگ تشخیص مالیات بر اساس درآمد و سود یا زیان در یک سال مالی، برای اشخاص حقوقی و حقیقی که فعالیت اقتصادی دارند، صادر می شود. مانند درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات، سود سهام و سایر موارد.
در برگ تشخیص مالیات عملکرد مبنای محاسبات مربوط به درآمد، هزینه، سود یا زیان و مالیات متعلقه؛ بر اساس نوع، محل و کد فعالیت و در نهایت سایر اطلاعاتی هست که توسط مودی در اظهارنامه مالیاتی ارائه شدهاند.
این نرخ مالیات عملکرد برای اشخاص حقوقی و حقیقی بین 10 تا 40 درصد متناسب با نوع فعالیت و میزان درآمد آن ها، بر اساس نرخ های جدول تبصره ماده 139 قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود. فرمول کلی در این حالت عبارتند از:
سود × نرخ مالیات = مبلغ مالیات عملکرد
برگ تشخیص مالیات تکلیفی
این نوع برگ تشخیص مالیات برای اشخاصی صادر میشود که موظف به کسر مالیات از درآمد دیگران و پرداخت آن به دولت هستند. به عنوان مثال، کارفرمایان موظفند مالیات حقوق کارمندان خود را در طی دوره زمانی مشخص، کسر و به حساب اداره امور مالیاتی واریز کنند.
نرخ مالیات تکلیفی برای هر نوع درآمد به طور جداگانه متناسب با نوع فعالیت و میزان درآمد، در قانون مالیات های مستقیم مشخص شدهاند. فرمول کلی در این حالت عبارتند از:
مبلغ درآمد × نرخ مالیات = مبلغ مالیات تکلیفی
برگ تشخیص مالیات حقوق
این نوع برگ تشخیص مالیات برای حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی صادر میشود و مبنای آن حقوق پایه و مزایای دریافتی آن ها در طول یک سال مالی و محاسبات مربوط به معافیتها و بخشودگیهای مالیاتی است.
نرخ مالیات حقوق بر اساس جدول تبصره ماده 136 قانون مالیاتهای مستقیم، به صورت پلکانی و معمولا بین 10 تا 35 درصد محاسبه میشود. فرمول کلی در این حالت عبارتند از:
حقوق و مزایا × نرخ مالیات = مبلغ مالیات حقوق
مراحل و نحوه دریافت برگ تشخیص مالیات
اشخاص حقیقی و کلیه صاحبان مشاغل آزاد و اصناف موظف هستند که تا پایان خرداد ماه هر سال در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، نسبت به اظهارنامه مالیاتی و دریافت برگ تشخیص مالیات اقدام کنند. همچنین اشخاص حقوقی تا 4 ماه پس از پایان دوره مالی، فرصت قانونی دارند که اظهارنامه مالیاتی مربوطه را در پنجره واحد خدمات مالیاتی ثبت نمایند.
همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند به صورت حضوری با کارت ملی، دفترچه بیمه و سایر مدارک مرتبط با فعالیت اقتصادی، به اداره کل یا شعبه امور مالیاتی مراجعه کنند و برگ تشخیص مالیات را اخذ نمایند. مودیان برای دریافت الکترونیکی برگ تشخیص مالیات، باید مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهند:
- ورود به سامانه و ثبت نام
ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید. در بخش ورود به درگاه ملی، 3 فیلد خالی وجود دارد که باید کدملی، رمز ورود و کد امنیتی را وارد کنید.
- رمز یکبار مصرف
پیش از ورود به صفحه اصلی سایت، یک کد 6 رقمی یکبار مصرف برای گوشی ارسال میشود که باید برای دسترسی به پیشخوان، باید در کادر مشخص وارد کنید.
- انتخاب گزینه مربوطه
پس از ورود به سامانه، از منوی سمت راست صفحه اصلی، بخش خدمات، گزینه “کارتابل ابلاغ الکترونیک” را انتخاب کنید و سپس برگههای ابلاغ شده توسط سازمان مالیاتی نمایش داده میشود.
- مشاهده و چاپ برگ تشخیص مالیات
در این بخش برای هر یک از برگ تشخیص مالیات گزینه “نمایش ابلاغ” وجود دارد که با انتخاب آن میتوانید جزئیات بیشتر را مشاهده و در صورت تمایل اطلاعات مورد نظر را چاپ کنید.
مهلت زمان پرداخت
بر اساس ماده 238 و 239 قانون مالیاتهای مستقیم، مودیان موظف هستند مبلغ قید شده در برگ تشخیص مالیات را حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ ابلاغ، پرداخت یا نسبت به آن اعتراضی را ثبت نمایند. پس از گذشت این مهلت یک ماهه، مبلغ مندرج در برگ مالیاتی، قطعی تلقی میشود و باید از طریق روشهای الکترونیکی و انتخاب گزینه “پرداخت قبضهای مالیات” یا مراجعه حضوری به شعب مالیاتی، طی مهلت مقرر پرداخت شود.
در صورت تأخیر در پرداخت مالیات، جریمه دیرکرد (به ازای هر روز تأخیر، معادل 0.3 درصد) به مودی تعلق خواهد گرفت. مودیان میتوانند در صورت ناتوانی در پرداخت مالیات در مهلت مقرر، باید به اداره امور مالیاتی مربوطه تقاضای استمهال ارائه کنند. پس از بررسی تقاضای مودی و در صورت اثبات عدم توانایی وی، این مهلت پرداخت بیشتر خواهد شد.
اعتراض به برگ تشخیص مالیات
اگر مودی به اطلاعات درج شده در برگ تشخیص مالیات خود اعتراض داشته باشد، میتواند طی یک ماه بعد از تاریخ ابلاغ این برگ، اعتراض خود را به صورت مکتوب یا الکترونیکی به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. مودی در اعتراض خود، باید دلایل موجه و مستندات کافی را برای اثبات ادعای خود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت درخواست پذیرفته نخواهد شد. مدارک مورد نیاز برای اعتراض به مالیات عبارتند از:
- دلایل و مستندات مبنی بر اشتباه بودن برگ تشخیص
- درخواست کتبی مبنی بر اعتراض
- کپی برگ تشخیص مالیات
- کپی مدارک هویتی
- وکالت نامه (در صورت داشتن وکیل)
اداره امور مالیاتی پس از بررسی اعتراض، در صورتی که ادعای وی را وارد تشخیص دهد، برگ تشخیص مالیات سابق را اصلاح و برگ جدیدی صادر میکند. در غیر این صورت و رد اعتراض مودی، وی میتواند طی دو ماه بعد از تاریخ ابلاغ رأی، به هیأت حل اختلاف مالیاتی مربوطه یا دیوان عدالت اداری شکایت را مجدد ارائه نماید.
مراحل اعتراض
اولین قدم برای اعتراض به برگ تشخیص مالیات، ورود الکترونیکی به درگاه ملی خدمات مالیات هست، سپس باید هر یک از مراحل زیر را به درستی طی کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی اطلاع رسانی شود.
- ورود به سامانه
برای ورود به سامانهی ثبت شکایت، نام کاربری و رمز عبور که در مرحله ثبت اظهارنامه مالیاتی انتخاب شد، را وارد کنید.
- انتخاب از منوی اصلی
پس از ورود به سامانه، از منوی سمت راست صفحه اصلی، بخش خدمات، گزینه “ثبت اعتراضات و شکایات” را انتخاب کنید.
- انتخاب گزینه صحیح
برای ثبت شکایات در برگ تشخیص مالیاتی مورد نظر، بر روی آیکون قلم کلیک و سپس گزینه اعتراض به ممیز کل را انتخاب نمایید.
- ارائه مدارک و مستندات
مودی در هنگام ثبت اعتراض، باید مدارک و مستندات معتبر را به همراه فرم مخصوص به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه کند. تمامی این موارد باید به صورت الکترونیکی در سامانه بارگزاری شوند.
- بررسی اعتراض
اداره امور مالیاتی پس از دریافت اعتراض و مدارک مربوطه، اقدام به بررسی آن میکند. در این مرحله ممکن است از مودی برای ارائه توضیحات بیشتر دعوت شود.
- صدور رای و اعلام نتیجه
پس از بررسی اعتراض، اداره امور مالیاتی رای خود را صادر میکند. این رای نتیجه بررسی، به مودی ابلاغ خواهد شد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام ضمن تشکر از شما.ضمن درج شماره برگه مورد اعتراض . نمونه متن اعتراض را محبت کنید ممنون میشم.
با سلام. در آخر مقاله قرار داده شده
سلام ضمن تشکر از شما.ضمن درج شماره برگه مورد اعتراض . نمونه متن اعتراض را محبت کنید ممنون میشم.
با سلام. در آخر مقاله فایل pdf رو می تونید دانلود کنید
سلام -تحویل مدارک بصورت کتبی هم اجباری هست یا فقط از سایت مدارک بارگذای بشود کافیه-با تشکر