کاربرگ حسابرسی و انواع آن
کاربرگ حسابرسی چیست؟
کاربرگ حسابرسی به عنوان راه ارتباطی بین مدارک کارفرما و گزارش حسابرس است. این کاربرگ در واقع ابزار کاری برای حسابرسان می باشد. حسابرس در کاربرگ ها همه اطلاعات جمع آوری شده و اعمالش را ثبت می کند. کاربرگ ها می توانند دارای اشکال مختلفی باشند مثلاً به شکل صورت مغایرت های بانکی، چارت های سازمانی و … .
فهرست مقاله
Toggleکاربرگ حسابرسی باید تمام اطلاعات کاری حسابرس را شامل شود، آن ها می توانند روی کاغذ ثبت شده یا به شکل فیلم ضبط شده باشند. در نهایت کاربرگ باید گزارش اظهارات حسابرس را ارائه دهد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد کاربرگ حسابرسی و انواع آن و همچنین کاربردهای این کاربرگ ها آورده شده است، که در آشنایی بیشتر شما با حسابرسی و چگونگی گزارشات حسابرسان موثر هستند.

اهداف کاربرگ حسابرسی
کاربرگ حسابرسی اهداف زیادی را دنبال می کند. با استفاده از کاربرگهای حسابرسی بیشتر نیازهای حسابرس برطرف می شود. اهداف کاربرگ ها عبارتند از:
1 – کمک به برنامه ریزی کردن و انجام دادن عملیات حسابرسی.
2 – کمک کردن به سرپرستان و شرکا جهت نظارت و بررسی کردن کار حسابرس.
3 – ایجاد پشتوانه لازم جهت گزارش حسابرس.
4 – مستند نمودن، میزان رعایت کردن استاندارد های اجرای عملیات حسابرسی.
5 – کمک کردن به برنامه ریزی و اجرای عملیات حسابرسی در آینده.
6 – فراهم کردن اطلاعات لازم برای ارائه دیگر خدمات حرفه ای، مثل تنظیم کردن اظهار نامه مالیاتی و ارائه دادن خدمات مشاوره مدیریت.
عوامل مؤثر بر شكل و محتوای كاربرگ ها
در کاربرگ حسابرسی باید اطلاعات برنامه ریزی برای انجام حسابرسی، نوع، ماهیت، زمان و حدود روش های حسابرسی ثبت شوند. شکل و محتوای کاربرگ ها با توجه به عوامل زیادی مثل: نیازهای حسابرس و شرایط موجود تنظیم می شوند. حجم و اندازه کاربرگ به قضاوت حرفه ای حسابرس وابسته است. این حجم باید به قدری باشد که بتواند شناختی کلی از کارهای حسابرس را به سایر حسابرسان ارائه دهد.
عوامل موثر بر شکل و محتوای کاربرگ حسابرسی عبارتند از:
1 – ماهیت كار حسابرسی شده و نوع گزارش حسابرس.
2 – نوع و ماهیت و میزان پیچیدگی فعالیت واحد مورد حسابرسی.
3 – نوع و ماهیت و همچنین وضعیت سیستم حسابداری و انجام کنترل های داخلی واحد مورد حسابرسی.
4 – اعمال کردن سیاستهای مربوط به كنترل كیفیت در هر كار حسابرسی که سرپرستی، هدایت و بررسی كار انجام شده جزو آن ها است.
5 – راه و روش های حسابرسی به کار گرفته شده در جریان رسیدگی ها.
محرمانه بودن کاربرگ حسابرسی
محرمانه بودن کاربرگ حسابرسی ناشی از محرمانه بودن اطلاعاتی است که برای انجام حسابرسی در اختیار حسابرس قرار می گیرد، مثل برنامه های شرکت برای ادغام شدن، قراردادهای شرکت و… . ب
نابراین کاربرگ حسابرسی که این اطلاعات را در خود جای می دهد هم ماهیت محرمانه دارد. مالک کاربرگهای حسابرسی، حسابرس است و هیچ الزامی برای در اختیار گذاشتن کاربرگ ها به مدیریت وجود ندارد. از کاربرگ به عنوان جایگزین مدارک حسابداری نمی توان استفاده کرد.
انواع كاربرگ
کاربرگ ها با توجه به اطلاعات مندرج در آن ها به انواع مختلفی تقسیم شده اند. انواع کاربرگ حسابرسی عبارتند از:
1 – کاربرگ های حسابرسی عمومی:
كاربرگ حسابرسی عمومی جهت برنامه ریزی کردن و همچنین اداره کردن امور حسابرسی، طراحی و استفاده می شود. تعدادی از کاربرگهای حسابرسی عمومی عبارتند از: کاربرگ برنامه ریزی حسابرسی، پرسش نامه های کنترل های داخلی، قرارداد های حسابرسی و… .
2 – کاربرگ های حسابرسی نهایی:
نام دیگر کاربرگ حسابرسی نهایی، کاربرگ تراز آزمایشی است. این کاربرگ شامل مانده سال جاری و گذشته، حساب های موجود در دفتر کل، تعدیلات و… می باشد. این کاربرگ در واقع جدول اصلی برای کنترل کردن و تلخیص تمام کاربرگ های دیگر در پروژه مورد بررسی است.
3 – كاربرگ های اصلی حسابرسی:
این کاربرگ هم مانند کاربرگ حسابرسی نهایی است و سر فصل های عمده صورت های مالی را نشان می دهد. کاربرگ اصلی جهت تلفیق حساب های دفتر کل به کار می رود و در انتها نتیجه را به کاربرگ نهایی منتقل می کند. بعضی از کاربرگ های اصلی عبارتند از: صندوق، حساب های بانکی و… .
4 – کاربرگ حسابرسی برای اصلاحات پیشنهاد شده و تعدیلات در طبقه بندی:
این نوع کاربرگ شامل پیشنویس ثبت های روزنامه ای است که توسط حسابرسان جهت اصلاح اشتباهات موجود در صورت های مالی تهیه می شوند. کاربرگ تعدیلات طبقه بندی هم شامل اقلامی است که برای ثبت در دفتر باید تجدید طبقه بندی شوند. این تعدیلات فقط در کاربرگهای حسابرسی منعکس می شوند.
5 – كاربرگ تفصیلی حسابرسی:
كاربرگ تفصیلی با نام کاربرگ حسابرسی فرعی هم شناختهشدهاست. این کاربرگ اجزای اصلی یا لیست مانده حساب دارایی یا بدهی را نشان می دهد.
6 – كاربرگ های تجزیه و تحلیل حسابرسی:
این کاربرگ برای رسیدگی کردن به حساب های عمده مثل اموال و ماشین آلات، حقوق صاحبان سرمایه و… استفاده می شود. از کاربرگ تجزیه و تحلیل برای نشان دادن تغییرات دفتر کل طی یک دوره استفاده می کنند.
7 – کاربرگ های حسابرسی صورت مغایرت بانکی:
از این کاربرگ برای رسیدگی کردن به حساب های پرداختی و دریافتی، موجودی ها و… استفاده می شود. در این نوع کاربرگ حسابرسی نتیجه تطبیق و مقایسه مبالغ حساب ها با مدارک می آیند.
8 – كاربرگ محاسباتی حسابرسی:
از کاربرگ حسابرسی محاسباتی برای اثبات کردن هزینه استهلاک، مالیات بر درآمد، حق بیمه سهم کارفرما و سو سهام و موارد دیگر اینچنینی استفاده می کنند.
9 – کاربرگ حسابرسی دارای مدارک موید:
به مدارکی که حسابرسان جدای از مدارک حسابداری صاحبکار و سیستم های حسابداری و کنترل های داخلی، برای اثبات مطالب مندرج در صورت های مالی کسب می کنند، مدارک موید می گویند. مدارک موید به صورت تشریحی می باشند. مدارکی مثل: اساس نامه های شرکت و مدارک ثبت آن، تأییدیه وکیل حقوقی سازمان یا شرکت، قرارداد مربوط به منتشر کردن اوراق مشارکت و… جزو مدارک موید هستند. این مدارک، اطلاعات را خیلی ساده و راحت برای اثبات نظرات حسابرس ارائه می دهند. درمورد کاربرگ حسابرسی بیمه بخوانید.

سازماندهی كاربرگ های حسابرسی
برای نگهداری انواع کاربرگ حسابرسی از پرونده های کد گذاری شده استفاده می کنند، تا دسترسی به آن ها در مواقع نیاز راحت تر باشد. کاربرگ ها با توجه به طول مدت مد نظر برای حسابرسی دسته بندی می شوند. کاربرگهای حسابرسی در دو پرونده نگهداری می شوند. آن دو پرونده عبارتند از:
1 – پرونده جاری
۲ – پرونده دائمی.
پرونده جاری حسابرسی
کاربرگهای حسابرسی که شامل اطلاعات یک دوره مالی هستند را در پرونده جاری نگهداری می کنند. حسابرسان با استناد به همین کاربرگ ها گزارش خود را ارائه می دهند. در واقع این پرونده فقط مخصوص اطلاعات حسابرسی دوره مورد رسیدگی می باشد. کاربرگ های عمومی شروع کننده پرونده جاری هستند و بعد از آن ها کاربرگ حسابرسی نهایی، کاربرگ اصلاحات و تعدیلات طبقه بندی، نامه مدیریت و… می آیند.
برای نگهداری اطلاعات در پرونده ها از نظام مخصوصی استفاده می شود و برای دسترسی به سایر کاربرگ ها هم از سیستم عطف گذاری متقابل انواع کاربرگ ها استفاده می کنند. هر کاربرگ حسابرسی شماره عطف با کد مخصوص به خود دارد و با آن کد قابل دستیابی است.
پرونده دائمی حسابرسی
پرونده دائمی حسابرسی شامل کاربرگهای حسابرسی دارای اطلاعات مهم با کاربرد مداوم و متعلق به بیشتر از یک دوره مالی، می شود. اطلاعات این پرونده معمولا در اولین حسابرسی، جمع آوری شده و در حسابرسی های بعدی فقط به روز و آپدیت می شوند. هدف از تشکیل پرونده دائمی حسابرسی انجام سه وظیفه پایین می باشد:
1 – یادآوری کردن نکته ها و اطلاعاتی كه بیشتر از یک سال یا دوره مالی كاربرد دارند
2 – فراهم کردن خلاصه ای از شیوه ها و خط مشی هایی که صاحبکار دارد، برای حسابرسان جدید در آینده
3 – برطرف کردن نیاز حسابرسان به ساختن و تهیه کردن هر ساله کاربرگ های اقلام کم تغییر یا بدون تغییر. اقدام به آپدیت کردن کاربرگ ها
اطلاعات موجود در کاربرگ های حسابرسی پرونده دائمی
کاربرگهای حسابرسی موجود در پرونده دائمی اطلاعات زیادی را شامل می شوند، اما مهم ترین نکته همه آن ها این است که مربوط به فقط یک دوره مالی نمی باشند و در دوره های بعدی مالی اگر نیاز باشد آن ها را آپدیت می کنند. این اطلاعات عبارتند از:
1 – مشخصات درست و کامل شركت یا سازمان که شامل: نام ، آدرس شرکت، شماره ثبت شركت و … .
2 – نمودار سازمانی مربوط به واحد مورد حسابرسی و همچنین شرح وظایف هر کدام از كاركنان شرکت.
3 – نسخه ای از اساسنامه و همچنین مدارک ثبت کردن شركت.
4 – دستورالعمل های اجرایی و همچنین آیین نامه های واحد مورد حسابرسی در کاربرگ حسابرسی.
5 – شرح سیستم حسابداری شرکت و چگونگی سیستم كنترل داخلی و بررسی و ارزیابی آن.
6 – لیستی از تمام حساب ها.
7 – اطلاعاتی در مورد ظرفیت تولید شركت و همچنین روش های تولید، توزیع و فروش.
8 – نمونه امضای مدیریت واحد مورد حسابرسی.
9 – مطرح کردن اطلاعاتی در مورد اشخاص وابسته به شرکت در کاربرگ حسابرسی.
10 – نسخه ای از قراردادهای طولانی مدت واحد مورد حسابرسی.
11 – نسخه ای از اطلاعات و سوابق مالیاتی شركت مانند برگه های تشخیص و قطعی مالیاتی.
12 – یک کپی از اسناد مالكیت دارایی های ثابت مشهود و نا مشهود شرکت.
13 – یک کپی از صورت جلسه های هیئت مدیره و مجامع عمومی شرکت.
14 – نسخه ای از گزارشات حسابرسی و همچنین نامه های مدیریت سنوات قبل.
15 – اطلاعاتی از سوابق سرمایه شركت و اسناد و مدارک مربوط به کاهش و افزایش سرمایه.
دیدگاهتان را بنویسید