اصطلاحات رایج حسابداری چیست؟
اصطلاحات رایج حسابداری
حسابداری بینش ارزشمندی را در بخش مالی یک شرکت ارائه می دهد. دانستن اصطلاحات رایج حسابداری می تواند درک بهتری از نقش حسابدار و ارائه خدمات را بهبود بخشد. اگر در بخش دیگری از حرفه ی حسابداری مشغول به فعالیت هستید، یادگیری اصطلاحات اولیه حسابداری نیز می تواند به شما کمک کند تا با تیم حسابداری خود بهتر کار کنید.
در این مقاله، اصطلاحات رایج حسابداری را که ممکن است در بسیاری از از مواقع در حرفه خود با آن برخورد کنید، برایتان شرح خواهیم داد:
فهرست مقاله
Toggle
حسابداری بینش ارزشمندی را در بخش مالی یک شرکت ارائه می دهد. دانستن اصطلاحات رایج حسابداری می تواند درک بهتری از نقش حسابدار و ارائه خدمات را بهبود بخشد. اگر در بخش دیگری از حرفه ی حسابداری مشغول به فعالیت هستید، یادگیری اصطلاحات اولیه حسابداری نیز می تواند به شما کمک کند تا با تیم حسابداری خود بهتر کار کنید.
در این مقاله، اصطلاحات رایج حسابداری را که ممکن است در بسیاری از از مواقع در حرفه ی خود با آن برخورد کنید، برایتان شرح خواهیم داد:
رایج ترین اصطلاحات حسابداری و معنی آن ها
1. حسابدار
یک حسابدار فردی است که در ثبت و گزارش تراکنش های مالی مهارت دارد. بسته به نیاز شرکت، ممکن است از شخص خواسته شود که گواهینامه های خاصی را به عنوان مدرک تخصص داشته باشد.
مثال: یک شرکت یک فارغ التحصیل دانشگاهی با مدرک حسابداری را استخدام می کند تا فعالیت های مالی خود را مستند کند.
2. گزارش حسابداران
از جمله اصطلاحات رایج حسابداری، گزارش حسابداران است که شامل یک سند مالی است و توسط یک حسابدار مستقل تهیه می شود و شامل صورت های مالی، گزارش های بررسی، گزارش های رویه های توافق شده، گزارش های جمع آوری و گزارش های گواهی است و در نتیجه حسابرسی تهیه نمی شود.
مثال:یک کسب و کار گزارش حسابداران را بررسی می کند تا به تعیین سلامت مالی شرکت کمک کند.
3. حسابداری
حسابداری سوابق مالی یک کسب و کار را ردیابی می کند. همچنین اطلاعات مالی را برای اهداف مالیاتی، سرمایه گذاری و سایر اهداف رسمی گزارش، تجزیه و تحلیل و خلاصه می کند.
مثال:یک شرکت املاک و مستغلات که از حسابداری برای تهیه صورت های مالی برای سرمایه گذاران خود استفاده می کند.
4. حساب های پرداختنی
حساب های پرداختنی شامل تمام هزینه های تجاری پرداخت نشده ی بدهی شرکت است و به عنوان بدهی در ترازنامه آن ثبت می شود.
مثال: یک رستوران کاهو را به صورت اعتباری از عر ضهکنندهاش دریافت میکند و برای مبلغ بدهی صورتحساب دریافت میکند
5. دوره حسابداری
یک دوره حسابداری به بازه زمانی گزارش شده در صورت های مالی اشاره دارد.
مثال:خلاصه ذینفعان شامل صورتهای مالی سه ماهه است. آن ها سه ماه از فعالیت های مالی کسب و کار را پوشش می دهند.
6. حساب های دریافتنی
حساب دریافتنی نشان دهنده پولی است که دیگران به یک تجارت بدهکار هستنداز اصطلاحات رایج حسابداری است، که تحت دارایی ها در ترازنامه شرکت ثبت می شود و منبع نقدینگی آن کوتاه مدت است. مثال:یک عرضه کننده کاهو برای محصولات تحویل شده به رستوران صورتحساب می دهد.
7. تعهدی
یک تعهد هزینه یا درآمدی است که اتفاق افتاده اما هنوز ثبت نشده است. مثال:کارمندان یک شرکت بیمه در سال 2020 پاداش دریافت کردند. اما تا سال 2021 به آنها پرداخت نمی شود.
8. حسابداری بر مبنای تعهدی
حسابداری بر مبنای تعهدی فرآیند ثبت تراکنش های مالی زمانی است که اتفاق می افتد نه زمانی که خریدار پرداخت می کند. مثال: یک شرکت قبل از دریافت وجه نقد برای فروش، مالیات بر فروش می پردازد.
9. هزینه تعهدی
هزینه انباشته شده هزینه های تجاری را توصیف می کند که پرداخت نشده است. روش تعهدی حسابداری، هزینه ها را در زمان وقوع شناسایی می کند، نه زمانی که پرداخت می شود. مثال:یک فروشگاه هنری قبل از پرداخت هزینه محموله، یک قلم و کاغذ را به سهام خود اضافه می کند.
10. تخصیص
تخصیص اصطلاحی است که بیانگر فرآیند تخصیص وجوه به حساب ها یا دوره های مختلف است. مثال:یک تولید کننده لباس مقدار مشخصی از بودجه تبلیغاتی خود را به بخش ها یا بخش های مختلف می دهد.
11. دارایی
یک دارایی هر گونه مالکیت شرکت با ارزش پولی است. دارایی ها می توانند هزینه ها را کاهش دهند یا جریان نقدی ایجاد کنند یا فروش را بهبود بخشند. انواع دارایی ها شامل هزینه های ثابت، جاری، نقدی و پیش پرداخت می شود. مایع به این معنی است که یک کسب و کار با چه سرعتی می تواند دارایی را بدون از دست دادن ارزش به درآمد قابل مصرف تبدیل کند. نقدشوندگی ترین دارایی نقد است در حالی که زمین کمترین. مثال: یک شرکت تجهیزات، موجودی کالا و پیش پرداخت های خود را برای تدارکات به عنوان دارایی در نظر می گیرد.
12. حسابرسان
حسابرسان متخصصانی هستند که وضعیت مالی یک واحد تجاری را با بررسی صحت حساب ها و سوابق مالی آن ارزیابی می کنند.
مثال: یک کسب و کار حسابرس را استخدام می کند تا سوابق مالی خود را بررسی کند تا از صحت آن ها برای سهامداران اطمینان حاصل کند.
13. ترازنامه
ترازنامه یک گزارش مالی است که تمام دارایی ها (دارایی ها)، بدهی ها (بدهی ها) و حقوق صاحبان سهام یا صاحبان شرکت را خلاصه می کند و این معادله را دنبال می کند: دارایی + بدهی + حقوق صاحبان سهام. این یکی از دو صورت رایج مالی است که توسط حسابداران تهیه می شود.
مثال: یک سازنده ممکن است از ترازنامه به عنوان صورت مالی برای نشان دادن ارزش شرکت استفاده کند.
14. صورت حساب بانکی
صورت حساب بانکی از دیگر اصطلاحات رایج حسایداری است که به صورت گزارش دورهای است و بانک ها برای صاحب حساب ارسال میکند و موجودی ماهانه در حساب را نشان می دهد.
مثال:یک شرکت هر ماه یک صورت حساب بانکی دریافت می کند که سپرده ها، برداشت ها و موجودی حساب را مستند می کند.
15. ارزش دفتری
ارزش دفتری ارزش اصلی یک دارایی منهای استهلاک یا بدهی انباشته آن را نشان می دهد. نشان می دهد که چگونه یک دارایی ارزش خود را از دست می دهد.
مثال: یک کسب و کار دارای 100 میلیون دلار کل دارایی و 80 میلیون دلار در کل بدهی است. بنابراین ارزش دفتری شرکت 20 میلیون دلار است.
16. بودجه بندی
بودجه بندی شامل ایجاد و حفظ یک برنامه مالی برای کنترل جریان نقدی است.
مثال: یک شرکت یک حسابدار استخدام می کند تا بودجه ای برای هزینه های سفر ایجاد کند تا فروشندگان از محدودیت های مخارج خود مطلع شوند.
17. ساختار تجاری
ساختار کسب و کار به ساختار قانونی یک تجارت اشاره دارد. ساختارهای تجاری شرکت شامل مشارکت، شرکت S، شرکت C، شرکت با مسئولیت محدود و مالک انفرادی است. هر شخص حقوقی دارای الزامات مالیاتی و قانونی متمایز است.
مثال: دو تاجر یک شراکت تشکیل می دهند، یک ساختار تجاری با قوانین و مقررات خاص.
18. سرمایه
یک دارایی مالی یا ارزش آن، شامل کالا یا وجه نقد است را سرمایه می گویند. به طور کلی سرمایه در گردش، که به سرمایه نقدی واحد تجاری اشاره دارد، با کسر دارایی های جاری از بدهی های جاری محاسبه می شود.
مثال: یک فروشگاه مونوگرام از سرمایه در گردش خود برای پرداخت هزینه های روزانه یا جاری استفاده می کند.
19. حسابداری بر مبنای نقدی
حسابداری بر مبنای نقدینگی از رایج ترین روش های حسابداری تجاری است. و از آن جایی که بر معاملات نقدی متمرکز است، حساب های پرداختنی یا دریافتنی را شناسایی نمی کند.
مثال: یک کسب و کار برای لوازم اداری پول نقد پرداخت می کند و آن را به عنوان هزینه تجاری ثبت می کند و موجودی نقدی خود را کاهش می دهد.
20. جریان نقدی
هزینه یا درآمدی است که یک شرکت انتظار دارد از فعالیت های تجاری خود در یک دوره معین ایجاد کندجریان نقدی نام دارد. جریان نقدی خالص به مجموع تمام پولی که یک تجارت به دست می آورد اشاره دارد. صورت های جریان نقدی شامل تمام وجوه نقدی است که یک کسب و کار از عملیات، سرمایه گذاری و تامین مالی خود دریافت می کند.
مثال: یک نمایندگی خودرو صورت جریان نقدی خود را با سرمایه گذاران به اشتراک می گذارد تا پول حاصل از عملیات، سرمایه گذاری و تامین مالی خود را نشان دهد.
21. حسابدار رسمی
حسابدار رسمی یک متخصص حسابداری است که توانایی حسابرسی شرکت های دولتی و امضای اظهارنامه مالیاتی را دارد.
22. نمودار حساب
نمودار حساب شاخصی از حساب های مالی در دفتر کل یک شرکت است.
مثال: یک شرکت انتشاراتی از نمودار حساب برای سازماندهی اطلاعات مالی برای سرمایه گذاران استفاده می کند.
23. بستن حساب ها
یکی دیگر از اصطلاحات رایج حسابداری بستن حساب ها است و در واقع فرآیندی را که یک حسابدار برای بستن یا به صفر رساندن گزارش های خلاصه درآمد، هزینه و درآمد کسب و کار انجام می دهد، توصیف می کند. معمولاً در پایان سال رخ می دهد.
مثال: یک حسابدار شرکت تبلیغاتی دفاتر را به نشانه آغاز سال مالی جدید می بندد.
24. بهای تمام شده کالای فروخته شده
هزینه کالاهای فروخته شده یک اصطلاح حسابداری است که هزینه های انجام شده برای تولید کالاها یا خدماتی را که یک تجارت می فروشد را توصیف می کند. آنها هزینه های مستقیم در نظر گرفته می شوند. وقتی بهای تمام شده کالای فروخته شده از درآمد کم می شود، به تعیین سود ناخالص شرکت کمک می کند. ارزش ممکن است شامل هزینه مواد خام و نیروی کار باشد.
مثال: یک شرکت ابزارک ها را به صورت آنلاین می فروشد. می تواند مواد خام ویجت را به عنوان بخشی از بهای تمام شده کالای فروخته شده خود فهرست کند که به کاهش درآمد مشمول مالیات شرکت کمک می کند.
25. اعتبار
اعتبار یک ورودی حسابداری در ستون سمت راست ترازنامه یک شرکت است که بدهی ها و حقوق صاحبان شرکت را افزایش یا کاهش می دهد. این یکی از دو ورودی (دیگری بدهکار) در روش حسابداری دو ورودی است.
مثال: هر دو هفته یکبار، شرکت به کارمندان خود پول نقد پرداخت می کند و موجودی نقدی آن را در سمت دارایی ترازنامه کاهش می دهد. کاهش سمت دارایی ترازنامه یک اعتبار است.
26. بدهکار
بدهی ورودی حسابداری در ستون سمت چپ ترازنامه یک شرکت است که افزایش یا کاهش در دارایی ها یا بدهی های شرکت را نشان می دهد.
مثال: هنگامی که یک شرکت حقوق کارکنان خود را با پول نقد پرداخت می کند، این کاهش (اعتبار) در سمت دارایی ترازنامه است. این امر مستلزم آن است که شرکت هزینه حقوق و دستمزد را به عنوان بدهکار در صورت سود و زیان نشان دهد. به یاد داشته باشید، هر اعتبار باید با بدهی برابر متعادل شود.
27. حسابداری دپارتمان
حسابداری دپارتمان اصطلاحی برای سوابق مالی است که درآمد، هزینه ها و سود خالص بخش های جداگانه را نشان می دهد.
مثال: یک فروشگاه بزرگ دارای چندین حوزه فروش مانند لوازم آرایشی، مواد غذایی و دارو است. حسابداری دپارتمان سود و زیان هر منطقه فروش را نشان می دهد.
28. استهلاک
استهلاک کاهش ارزش دارایی در طول زمان است. فقط دارایی هایی با ارزش قابل توجه قابل استهلاک هستند. استهلاک به عنوان هزینه در صورت سود و زیان ثبت می شود و هزینه غیر نقدی محسوب می شود.
مثال: یک شرکت حمل و نقل یک کامیون جدید را به قیمت 50000 دلار خریداری می کند تا به مدت پنج سال از آن استفاده کند. تخمین زده می شود که این کامیون هر سال 20000 دلار مستهلک شود.
29. تنوع بخشی
تنوع بخشی یک استراتژی سرمایه گذاری کاهش ریسک است که سرمایه یک شرکت یا فرد را در دارایی های مختلف تخصیص می دهد. ترکیبی از دارایی ها و سرمایه گذاری ها به محدود کردن ریسک هر دارایی یا ریسک کمک می کند. به این ترتیب، عملکرد دارایی های فردی تاثیری بر نتایج دیگران نخواهد داشت.
مثال: گروهی از سرمایه گذاران می خواهند دارایی های خود را متنوع کنند، بنابراین املاک، سهام، اوراق قرضه و اسناد خزانه را خریداری می کنند.
30. سود سهام
سود سهام نیز یکی از اصطلاحات رایج حسابداری است و منظور سودهایی هستند که به سهامداران یک شرکت بازگردانده می شوند. آنها به عنوان بخشی از درآمد شرکت توزیع می شوند و به صورت پرداخت نقدی، سهام یا حتی دارایی منتشر می شوند.
مثال: شرکت XYZ یک سال سودآور در فروش ویجت ها داشت. برای هر سهم 1 دلار سود سهام اعلام کرد. باب 100 سهم دارد، بنابراین 100 دلار دریافت می کند.
31. دفترداری دوطرفه
دفترداری دو طرفه یک روش حسابداری است که برای هر تراکنش مالی نیاز به ثبت اعتبار و بدهی دارد. این روش بر معادله حسابداری: دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام متکی است.
مثال: یک تولید کننده کفش نرم افزار جدیدی را به قیمت 100000 دلار خریداری می کند. مبلغ 1000 دلار به عنوان بدهکار برای افزایش حساب هزینه شرکت و همان مبلغ به عنوان اعتبار برای کاهش حساب نقدی درج می شود.
32. نماینده ثبت نام شده
نماینده ثبت نام شده یک عنوان حسابداری حرفه ای است که به افرادی اختصاص داده می شود که در شیوه های مالیاتی شخصی و تجاری تخصص داشته و تجربه کرده اند. نمایندگان ثبت نام شده به شرکت ها کمک می کنند مالیات را مطابق با قوانین خدمات درآمد داخلی ثبت کنند.
مثال: حسابدار آنا یک نماینده ثبت نام شده است و فروشگاه گل او را در طول ممیزی IRS نمایندگی می کند.
33. حقوق صاحبان سهام
حقوق صاحبان سهام به درصدی از سهام اطلاق می شود که نشان دهنده سود مالکیت یک شخص در یک شرکت است. سهام متعلق به صاحبان مشاغل و سهامداران است.
34. هزینه
هزینه مبلغی است که برای یک کالای خاص یا برای یک هدف خاص هزینه می شود.
مثال: یک شرکت بیلبورد سابقه ای از پولی که برای تبلیغات، چاپ و لوازم تهیه مالیات خرج شده را به حسابدار خود می دهد.
35. دارایی ثابت
دارایی ثابت دارایی است که برای مدت طولانی استفاده می شود، مانند ساختمان ها و تجهیزات.
مثال: شرکت ABC Produce محصولات خود را به خواربار فروشی های محلی می فروشد. کامیون های تحویلی که در اختیار دارد دارایی های ثابت هستند.
36. هزینه ثابت
هزینه ثابت چیزی است که بدون توجه به حجم فروش ثابت می ماند. حقوق و اجاره نمونه هایی از هزینه های ثابت هستند، در مقابل هزینه های متغیر که با توجه به سطوح تولید تغییر می کنند.
مثال: زمانی که دو دامپزشک به فکر افتتاح کلینیک دوم افتادند، مجبور شدند هزینه های ثابت اجاره، حقوق، بیمه، سود وام و سایر هزینه های ماهانه را محاسبه کنند.
37. اصول پذیرفته شده حسابداری
اصول پذیرفته شده عمومی حسابداری قوانینی هستند که حسابداران باید در حین انجام وظایف خود از آنها پیروی کنند. این اصول چارچوب استاندارد شده ای را برای ارزیابی گزارش های مالی واحد تجاری ارائه می کند.
38. دفتر کل
دفتر کل رکورد کامل از تراکنش های مالی در طول عمر یک شرکت است. تراکنش ها بر اساس نمودار حساب های شرکت در حساب های زیرمجموعه فردی ثبت می شوند.
مثال: حسابدار یک رستوران از جزئیات دفتر کل برای تهیه تراز آزمایشی، صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد استفاده کرد.
39. حاشیه های ناخالص
حاشیه های ناخالص سودآوری یک شرکت را پس از کسر بهای تمام شده کالای فروخته شده توصیف کنید. با تقسیم همان دوره سود ناخالص بر درآمد برای همان دوره محاسبه می شود.
مثال: یک شرکت حاشیه ناخالص سه ماهه 35 درصدی را گزارش کرد، به این معنی که از هر دلار درآمد تولید شده، 35 سنت را حفظ کرد.
40. سود ناخالص
سود ناخالص نیز از جمله مهم ترین اصطلاحات رایج حسابداری است که نشان دهنده سودآوری یک شرکت بدون اضافه کردن هزینه های سربار است. با کسر بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) از درآمد برای همان دوره محاسبه می شود.
مثال: Sue’s Sewing Supplies 10000 دلار درآمد و 4000 دلار COGS دارد. سود ناخالص این شرکت 6000 دلار است.
پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره عالی رشد حسابداری اصفهان است. این دوره شامل 5 سرفصل تخصصی مشاوره منابع انسانی، مشاورمالیاتی، تخصصی اکسل، حسابداری صنعتی، حسابرسی است.
دیدگاهتان را بنویسید