آشنایی با مالیات کسب و کارهای اینترنتی
آشنایی با مالیات کسب و کارهای اینترنتی
دولت ها از شهروندانشان مالیات می گیرند تا برای اجرای پروژه هایی برای رونق اقتصاد کشور و بالا بردن سطح زندگی شهروندانش درآمد کسب کنند. اختیارات دولت برای وضع مالیات از قانون اساسی نشات می گیرد. پرداخت مالیات در سطوح مختلف از جمله توسعه کشور، بهبود زیر ساخت ها، اعتلای جامعه و حتی برای فعالیت های رفاهی برای ملت مفید است.
فهرست مقاله
Toggleهمانطور که افراد حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت مالیات می باشند، کسب و کارهای اینترنتی نیز باید مالیات بپردازند. کسب و کار های تجارت الکترونیک باید فناوری ها را در نظر بگیرند و هنگام تعیین نرخ های مالیات فروش با کارشناسان مشورت کنند تا از جریمه ها و هزینه های مالیات پرداخت نشده اجتناب کنند.
دارندگان کسب و کارهای اینترنتی باید مالیات بپردازند. میزان مالیات کسب و کارهای اینترنتی براساس درآمد آن ها مشخص می شود. به طور عمده نرخ مالیات کسب و کارهای اینترنتی بین 15% تا 25% می باشد. دولت برای صاحبان این مدل کسب و کارها سامانه ای را ایجاد کرده است تا بتوانند به راحتی مالیات کسب و کارهای اینترنتی خود را پرداخت کنند.

انواع مالیات کسب و کارهای اینترنتی
به طور کلی دولت ها از مردم به دو روش مستقیم و غیر مستقیم مالیات می گیرند. مالیات های مستقیم را می توان مالیاتی دانست که بدون واسطه و به صورت مستقیم از دارایی و درآمد افراد اخذ می شود. برخلاف مالیات های مستقیم، مالیات های غیر مستقیم به صورت غیر مستقیم از افراد گرفته می شود. مالیات مصرف نمونه ای از مالیات های غیر مستقبم می باشد.
محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی به دو روش زیر انجام می شود:
- چنانچه فردی تولید کننده اصلی کالا باشد باید مالیات را طبق فروشی که انجام می دهد، بپردازد.
- اما اگر فردی تولید کننده کالا یا خدمات نباشد و فقط وظیفه وی فروش کالا و خدمات باشد؛ باید مالیات را به صورت درصدی از فروش بپردازد.
میزان مبلغ مالیات فروشگاه های آنلاین با توجه به اظهارنامه ای که ارائه می کنند مشخص می شود.
مالیات بر درآمد فروشگاه های آنلاین
مشاغل مختلف ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند و حتی کوچک ترین مشاغل مبتنی بر اینترنت یک نفره از این امر مستثنی نیستند. شرکت های آنلاین کوچک تر معمولا بهعنوان یک شرکت انحصاری اداره می شوند و بر درآمد به عنوان یک فرد خوداشتغال مشمول مالیات می شوند. در حالی که کسب و کارهای آنلاین گاهی اوقات می توانند در مورد درآمد زیر رادار پرواز کنند، این غیر قانونی است و در نهایت منجر به بررسی خدمات درآمد داخلی می شود. حتی معاملات تجاری آنلاین را می توان ردیابی کرد که نتیجه آن می تواند منجر به جریمه و مجازات کیفری شود.
پیامد های عدم ارائه اظهارنامه
فروشگاه های اینترنتی باید مانند تمامی مشاغل دیگر اظهارنامه مالیاتی خود را در تاریخ مشخص شده در سامانه tax.gov.ir ثبت کنند.
چنانچه دارنده ی کسب و کار آنلاینی از ارائه اظهارنظر مالیاتی خود، خودداری کند مشمول جریمه خواهد بود. دارندگان کسب و کارهای اینترنتی باید بعد از گذشت چهار ماه از شروع فعالیت های خود در سامانه ثبت نام نموده و نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی خود اقدام نمایند.
نحوه محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی
مالیات کسب و کارهای اینترنتی به سه گروه تقسیم می شود.
- فروشگاه هایی که حجم تراکنش مالی زیادی دارند و تکالیف مالیاتیشان شبیه شرکت ها است، موظف می باشند در پایان سال مالی دفاتر خود را پلمپ نموده و نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.
- فروشگاه های آنلاینی که حجم تراکنش کمتری دارند در گروه دوم قرار می گیرند. دارندگان این فروشگاه ها اغلب افراد حقیقی می باشند. آن ها ملزم به پلمپ دفاتر خود نیستند. دارندگان این فروشگاه ها به صورت سالانه و یا ماهانه اظهارنامه خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم می کنند.
- افرادی که در گروه سوم قرار می گیرند طبق ماده 100 قانون مالیات های مستقیم باید 5% به مالیات سال قبل خود اضافه و پرداخت کنند.
لازم به ذکر است که میزان درآمد فروشگاه های آنلاین مشخص می کند که کسب و کار ها در کدام گروه بندی قرار می گیرند.
معافیت های مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی
مانند برخی از شرکت ها که از پرداخت مالیات معاف هستند، کسب و کارهای اینترنتی نیز دارای معافیت هایی می باشند. معافیت مالیاتی به این معنا نیست که افراد اظهارنامه خود را ارائه نکنند. بلکه آن ها باید اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند. با این تفاوت که به جای نرخ مالیات، عدد صفر در ستون نرخ قرار می گیرد.
کسب و کار های آموزشی با مراجعه به وزارت ارشاد اسلامی می توانند مجوز بگیرند و از معافیت مالیاتی مشاغل اینترنتی استفاده کنند. همچنین شرکت های دانش بنیان اینترنتی به مدت 20 سال مشمول معافیت مالیاتی می باشند.
چگونه با قوانین جدید مالیات بر فروش برای تجارت الکترونیک سازگار شویم؟
رعایت قوانین مالیاتی فروش تجارت الکترونیک که همیشه در حال تغییر هستند، کار آسانی نیست. همانطور که کسب و کار خود را برای تعیین واجد شرایط بودن، میزان مالیات بر فروش (در صورت وجود) و نحوه جمع آوری، ردیابی و پرداخت آن آماده می کنید، باید سیستم ها و فرآیند های جدیدی راه اندازی کنید که به شما در انجام مسئولیت ها کمک کند.
به روز بودن در مورد تغییر قوانین مالیات بر فروش می تواند حتی برای باهوش ترین کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک چالش برانگیز باشد. از تغییرات قوانین مالیاتی آگاه باشید. اگر در تجارت الکترونیک هستید و با مشتریان زیادی دارید، درک قوانین مالیات بر فروش بسیار پیچیده است.
جدای از مقررات پیچیده مالیات بر فروش، چالش های تجارت الکترونیک برای صاحبان مشاغل نیز شامل اطمینان از اقدامات مناسب امنیت سایبری، همگام شدن با قیمت های رقابتی و مسائل مربوط به انجام سفارش است.
آیا برای کسب و کارهای اینترنتی باید مالیات پرداخت کنم؟
پرداخت مالیات بر درآمد برای هر کسب و کاری، از جمله آن هایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، الزامی است. به طور سنتی، از همه مشاغل انتظار می رود در مواردی که طبق قوانین قابل اجرا باشد، مالیات خرده فروشی را بپردازند.
الزامات کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کارهای اینترنتی دارای الزامات قابل مقایسه با مشاغل سنتی هستند.
الزامات کسب و کار اینترنتی بسیار شبیه به نیاز های کسب و کار معمولی است و تفاوت های اصلی مربوط به مکان فیزیکی است. به جای داشتن یک فروشگاه خرده فروشی یا محل دفتر، باید یک محیط میزبانی آنلاین را انتخاب کنید و نام دامنه خود را ثبت کنید. الزامات راه اندازی کسب و کار در همه جا یکسان است، اما چند قانون خاص و مرتبط با اینترنت وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید.
قوانین تجارت آنلاین
قوانین تجارت آنلاین در مورد حریم خصوصی، تبلیغات و کودکان را بخوانید و درک کنید. کمیسیون تجارت قوانین حقیقت در تبلیغات آنلاین و همچنین شیوه های قابل قبول برای ارسال ایمیل های تجاری را تنظیم می کند. کسب و کارهای آنلاین ملزم به محافظت از اطلاعات مشتریان خود هستند و قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) اطلاعاتی را که می توان از کودکان به صورت آنلاین جمع آوری کرد، محدود می کند.
قوانین مالیاتی کسب و کار اینترنتی بر نحوه محاسبه و جمع آوری مالیات های فروش و سایر انواع مالیات برای کالا ها و خدماتی که به صورت آنلاین خریداری می شوند، نظارت می کند.
مالیات بر فروش
شرکت هایی که کالا های مشمول مالیات را در یک مکان تجاری فیزیکی می فروشند، مالیات فروش را پرداخت می کنند. این امر معمولا باید هم برای فروش حضوری و هم برای فروش آنلاین انجام شود.
مالیات بر درآمد
هر کسب و کاری باید مالیات بر درآمد بپردازد، حتی شرکت های یک نفره که فقط به صورت آنلاین فعالیت می کنند. این نوع کسب و کار معمولا به عنوان مالکیت انحصاری مشمول مالیات می شود. اگر مالیات بر درآمد خود را پرداخت نکنید، IRS دستور ممیزی را می دهد که می تواند منجر به جریمه و همچنین مجازات کیفری شود.
درگاه های پرداخت
هنگام ایجاد یک تجارت الکترونیکی، باید یک دروازه پرداخت راه اندازی کنید که از طریق آن مشتریان شما می توانند محصولات و خدمات شما را خریداری کنند. هنگام انتخاب درگاه پرداخت، عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- محدودیت در انواع محصولات و خدماتی که می توانید بفروشید.
- هزینه های راه اندازی
- هزینه های ماهانه
- کارمزد تراکنش
- هزینه های پایان کار
- ویژگی های امنیتی و ضد کلاهبرداری موجود.
- خواه این پلتفرم هاست باشد یا غیر هاست.
درگاه پرداخت شما باید مطابق با PCI باشد تا از اطلاعات شخصی بازدید کنندگان سایت محافظت شود. مهم است که خود را در مورد اقداماتی برای محافظت از کسب و کار و مشتریان خود در برابر سرقت داده ها آموزش دهید. این هم بر فرآیند پرداخت شما و هم بر نحوه ذخیره و دفع اطلاعات تاثیر می گذارد.

مالیات حقوق و دستمزد
بسیاری از افراد فکر می کنند که فروشگاه های آنلاین نسبت حقوق و دستمزد کارمندان خود، مالیات پرداخت نمی کنند. یا به عبارت دیگر معاف از مالیات حقوق و دستمزد هستند. باید گفت این افراد اشتباه می کنند. صاحبان کسب و کار های آنلاین باید لیست حقوق و دستمزد تمامی پرسنل خود را به صورت کامل و جامع به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند. نرخ مالیات حقوق و دستمزد کارکنان کسب و کارهای اینترنتی هر ساله از سوی دولت تعیین می شود.
عواقب عدم رعایت تکالیف مالیاتی در کسب و کارهای آنلاین
عدم پرداخت مالیات برای کسب و کارهای سنتی می تواند منجر به جریمه هایی شود. به همین ترتیب، عدم انجام تعهدات مالیاتی توسط واحدهای اینترنتی نیز برای صاحبان این کسب و کارها پیامدهای جدی خواهد داشت. به عبارت دیگر، عدم رعایت این الزامات مالیاتی نشان دهنده عدم شفافیت مالی است و می تواند موجب ایجاد مشکلات قانونی بر اساس مقررات مالیاتی شود.
حتی اگر کسی تنها یک صفحه فروش در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام داشته باشد و از این طریق درآمد کسب کند، لازم است به عنوان یک شخص حقیقی، پرونده مالیاتی خود را ثبت نماید.
علاوه بر این، نادیده گرفتن تعهدات مالیاتی می تواند منجر به از دست دادن مزایای ویژه و معافیت های مالیاتی مربوط به کسب و کارهای اینترنتی گردد. بنابراین، کاملا منطقی است که در زمان مشخص، نسبت به پرداخت مالیات های مربوط به فعالیت های آنلاین خود اقدام کنید.
بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، علی رغم کسب درآمدهای قابل توجه و فعالیت چند ساله، هنوز هیچ مالیاتی پرداخت نکرده و به همین شیوه به کار خود ادامه می دهند. این تصور نادرست که کسب و کارهای آنلاین ملزم به پرداخت مالیات نیستند، رایج است. اگرچه ممکن است فکر کنید که این موضوع نادیده گرفته می شود، اما باید بدانید که سازمان امور مالیاتی به زودی با این نوع کسب و کارها برخورد خواهد کرد.
بنابراین، تاخیر در انجام تعهدات مالیاتی تنها به افزایش جرائم مالیاتی مربوط به این کسب و کارها خواهد انجامید. از این رو، بهتر است از همان آغاز فعالیت های اینترنتی خود، به رعایت قوانین مالیاتی توجه داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید