پرداخت حق بیمه سنوات گذشته در شرایط مختلف چگونه انجام می شود؟
پرداخت حق بیمه سنوات گذشته در شرایط مختلف چگونه انجام می شود؟
بسیاری از افرادی که به دوران بازنشستگی نزدیک می شوند، ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا امکان پرداخت حق بیمه سنوات گذشته وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش مثبت است. افرادی که در طول دوران اشتغالشان، بیمه آن ها توسط کارفرما پرداخت نشده است، می توانند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی، این مشکل را حل کنند.
فهرست مقاله
Toggleبرای خرید سابقه بیمه سالهای قبل، شرایط خاصی وجود دارد. در این مقاله ما به بررسی این شرایط و نحوه پرداخت حق بیمه سال های قبل می پردازیم. اگر در آستانه بازنشستگی هستید و با مشکل عدم وجود سوابق بیمه مواجه اید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

بررسی شرایط و قوانین جدید مربوط به خرید سوابق بیمه سال های قبل
بر اساس قوانین تامین اجتماعی، برای پرداخت بیمه حداقل و حداکثر مدت زمان مشخصی تعیین شده است. طبق این مقررات، افرادی که قصد بازنشسته شدن دارند، باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند. به این ترتیب، شخصی که ۳۰ سال حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده باشد، پس از پایان این مدت، حقوق بازنشستگی خود را دریافت خواهد کرد. برعکس، طبق قانون تامین اجتماعی، به افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده اند، هیچ حقوق بازنشستگی تعلق نخواهد گرفت.
در ادامه، به بررسی سه حالت استثنایی برای خرید سوابق بیمه مربوط به سال های گذشته در تامین اجتماعی می پردازیم:
1. سن بازنشستگی
مردانی که به سن ۶۰ سالگی رسیدند و زنان که به سن ۵۵ سالگی رسیده اند، می توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. اگر سابقه بیمه آن ها کمتر از ۱۰ سال باشد، می توانند برای افزایش سوابق خود به ۱۰ سال، اقدام به پرداخت حق بیمه کسری نمایند. در این صورت، این افراد می توانند معادل یک سوم حقوق یک ماه (یعنی معادل ۱۰ روز حقوق) را دریافت کنند.
2. خرید بیمه سربازی
افرادی که خدمت سربازی انجام داده اند، در طول خدمت خود تحت پوشش نوعی بیمه درمانی بوده اند و به ازای مدت زمان خدمت، سابقه بیمه برای آن ها ثبت می شود. این افراد می توانند در زمان بازنشستگی با پرداخت مبلغی، دو سال خدمت سربازی را به سوابق بیمه خود اضافه کرده و از مزایای آن بهره مند شوند. در این باره می توانید مقاله شرایط خرید بیمه سربازی را در سایت تدبیر مطالعه نمایید.
3. اشتغال در مشاغل پاره وقت با بیمه کمتر از یک ماه
افرادی که در مشاغل پاره وقت مانند منشی گری یا در مراکز آموزشی کار می کنند و کارفرمایشان به ازای ساعات کار حق بیمه پرداخت کرده است، می توانند حق بیمه خود را به صورت کسری از یک ماه تسویه کنند. این امکان تحت عنوان «بخش نامه تکمیل سوابق» برای آن ها فراهم است.
با توجه به این شرایط، افرادی که در یکی از این دسته ها قرار دارند، می توانند سوابق بیمه ای خود را تکمیل کنند و از حقوق بازنشستگی بهره مند شوند.
روش های پرداخت حق بیمه سنوات گذشته (تکمیل سوابق بیمه گذشته)
واریز حق بیمه سنوات گذشته برای کارگران می تواند از دو طریق انجام شود. در اینجا جزئیات روش های پرداخت بیمه عقب افتاده تامین اجتماعی مطرح شده است:
1. پرداخت حق بیمه واریز نشده از طریق سازمان تامین اجتماعی
کارگر باید درخواست خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد. این درخواست معمولا همراه با مدارکی مانند قرارداد کار، فیش حقوقی و سایر مستندات مرتبط ثبت می شود. پس از بررسی مدارک توسط سازمان تامین اجتماعی، در صورتی که مدارک تایید شوند، حق بیمه واریز نشده به سوابق بیمه کارگر اضافه می شود.
2. پرداخت حق بیمه واریز نشده از طریق اداره کار
کارگر می تواند از طریق اداره کار علیه کارفرمای خود شکایت کند و خواستار واریز حق بیمه واریز نشده ایام اشتغال شود. اداره کار جلساتی برای بررسی شکایت تشکیل می دهد و کارگر باید مدارک و ادله خود را ارائه کند. بازرسان مربوطه نیز بررسی های لازم را انجام می دهند. در نهایت، اداره کار بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار رای صادر می کند که می تواند به نفع کارگر باشد.

نکته مهم
اگر کارگاه تعطیل شده یا کارفرما فوت کرده باشد، کارگر همچنان می تواند حق خود را مطالبه کند. در این حال، اگر اشتغال کارگر مورد تایید قرار گیرد، حق بیمه به وی پرداخت می شود.
جریمه عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما
بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما موظف است کارگران خود را بیمه کند و در صورتی که از این وظیفه شانه خالی کند، مشمول ضمانت اجرایی خواهد شد. طبق ماده ۱۸۳ قانون کار:
کارفرمایانی که از بیمه کردن کارگران خود خودداری می کنند، علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به کارگر (شامل سهم کارفرما)، به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.
به طور خلاصه، کارگران می توانند از دو طریق رسمی برای پرداخت حق بیمه سنوات گذشته اقدام کنند و در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، می توانند به شکایت قانونی و جریمه مالی کارفرما تکیه کنند.
برای پرداخت حق بیمه سنوات گذشته، متاسفانه تنها راه دارای اعتبار، شکایت از کارفرماست. بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که با پرداخت هزینه به صورت شخصی می توانند حق بیمه خود را تسویه کنند. اما رای دیوان عدالت اداری این موضوع را به صراحت رد کرده است. تنها روشی که می تواند منجر به صدور حکم به نفع کارگر شود، شکایت و مراجعه به سازمان تامین اجتماعی است.
مدارک مورد نیاز برای شکایت
افراد متقاضی باید مدارک و اسناد مستدل و قابل استنادی را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند تا اعتبار ادعاهای آن ها به تایید برسد. برخی از مدارک مهم عبارتند از:
- حکم استخدامی، ارتقای شغلی یا تغییر سمت در دوره مورد ادعای کارگر
- فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی مرتبط با دریافت حقوق
- گواهی بانکی مبنی بر واریز حقوق ماهانه
- لیست های حقوق کارگاه
- دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه های مربوطه
- لیست های حقوق کارگاه به همراه اظهارنامه مالیاتی که تایید شده باشد
- کارت های حضور و غیاب یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان
- آرای هیئت های تشخیص و حل اختلاف قانون کار (در صورتی که در زمان قطع رابطه با کارگاه صادر شده باشد)
- کارت بهداشتی صادره از اداره بهداشت محیط کار
- استشهاد محلی از کارگاه
- هر مدرکی که نشان دهنده سابقه کار و مدت زمان حضور کارگر در کارگاه باشد، به تایید ادعای کارگر کمک میکند.
نحوه محاسبه حق بیمه سال های قبل
اگر کارگر همچنان در همان کارگاه مشغول به کار باشد: حق بیمه بر اساس دستمزد فعلی محاسبه می شود. اگر کارگر در کارگاه دیگری مشغول به کار باشد، حق بیمه بر اساس آخرین دستمزد درج شده در لیست های ارسالی محاسبه خواهد شد.
فرمول محاسبه حق بیمه
برای کارگر در همان کارگاه:
حق بیمه پرداخت نشده = 30% × تعداد ماه های واریز نشده × دستمزد فعلی (ماهیانه)
برای کارگر در کارگاه دیگر:
حق بیمه پرداخت نشده = 30% × تعداد ماه های واریز نشده × آخرین دستمزد دریافتی (ماهیانه)
فرآیند شکایت و دریافت حق بیمه
- تنظیم فرم شکایت: متقاضی باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و فرم شکایت را تنظیم کند.
- تحویل مدارک: مدارک مورد نیاز باید به صورت کپی به سازمان تحویل داده شود.
- ارسال تقاضا: شکایات بر اساس اولویت (مانند افراد از کارافتاده یا در شرف بازنشستگی) مورد بررسی قرار می گیرد.
- صدور رای و اعتراض به آن: پس از بررسی، رای صادر شده و در صورت اعتراض، پرونده به هیئت تجدیدنظر منتقل می شود.
این روند می تواند زمان بر باشد، ولی برای احقاق حق بیمه سنوات گذشته ضروری است.
آیا میشه بیمه سالهای گذشته را پرداخت کرد؟
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
34 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام سال 76.78.79.80بمدت هفت ماه بیمه من پرداخت نشده نه قراردادی دارم ونه فیش حقوقی وکارگاهم همان سالها جمع شدواز کارفرما هم خبری نیست حال میتوانم اون 7ماه رابیمشو پرداخت کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید
با سلام. باید با کارشناس بیمه صحبت کنید ولی به احتمال خیلی زیاد بله امکان پذیره
سلام
من برای چند کارگاه مختلف به صورت تمام وقت طی چند سال پیاپی کار کردم، بیمه ام واريز نشده متاسفانه، در حال حاضر کارفرما میگه اگه نیاز باشه من تایید میکنم، آیا نیاز به شکایت از کارفرما و مراجعه به اداره کار هست یا با تاييديه کارفرما و مراجعه به سازمان تامین اجتماعی امکان اصلاح سابقه هست؟!!
سلام. خود کارفرما میتونه درخواست بده و با پرداخت حق بیمه سنوات گذشته و جریمه سابقه بیمه شما رو تکمیل کنه. اما در صورتی که این کار رو نکرد میتونید خودتون از طریق اداره کار اقدام کنید.
سلام روز خوش بنده در سال 88 تا 89 یک سال بیمه بودم بعد از آن به مدت دو سال کار نکردم و از سال 91 مجددا مشغول هستم تا به امروز
آیا میتوانم سابقه مربوط به آن دو سال را خودم پرداخت کنم و ان را به سنوات خدمتم اضافه کنم؟
با سلام. بله
سلام منم همین مشکل رو دارم چطوری اقدام کنم؟
با سلام. بله امکان پذیر است
سلام مهندس خسته نباشید من ازسال ۸۵ تا ۹۰ در کارگاهی معدن مشغول کار بودم برای من بیمه واریز نشده حقوق هم دستی میدادن قرار داد هم نبسته بودن با صاحب معدن صحبت کردم گفته من کاغذ مینویسم مهر میکنم بهت میدم برو شکایت کن اگه بیمه تایید کنه بیمتو میریزم میخواستم بدونم با ا ن کاغذ واستشهاد محلی میتونم اقدام کنم یا خیر ممنون میشم جواب بدین
با سلام. بله حتی بدون کاغذ هم امکان پذیره. فقط کافیه ثابت بشه که در اون محل کار کردید
با سلام برای مهر ماه لیست من که تو مرغداری کار میکردم ارسال وپرداخت شد وپیامک تاییدیه هم که بیمه مهر ماه شما پرداخت شد برای من اومد، حالا بعد سه ماه از سابقه ام پاک شده ،اعتراض زدم تو سامانه جواب اومده {{ طبق بازرسي انجام شده کارگاه در دوره فوق فاقد کارگر بوده و تعطيل مي باشد.}} در صورتیکه کارگاه دایر بوده ودونفر دیگه هم بیمه بودن .
با سلام باید به اداره کار مراجعه کنید و درخواست بازرسی بدین
سلام خسته نباشید من به مدت 13 سال بیمه دارم و 40 سالم هست و خانم هستم من 6 سال اولی که کار میکردم از سال 81 الی 86 بیمه نبودم آیا امکانش هست پرداخت کنم ؟
بله، میتوانید با بیمه اختیاری سابقه سالهای ۸۱ تا ۸۶ را تکمیل کنید.
با سلام
من سال 88 بیمه بودم و کلا زیر یک سال سابقه بیمه دارم و بعدش اصلا حق بیمه پرداخت نکردم.
میتونم این چند سال که بیمه نبودم رو پرداخت کنم که به سابقم اضافه بشه؟
چطوری؟
سلام، بله امکانش هست. شما میتونید بیمه اختیاری رد کنید تا سابقهتون کاملتر بشه.
مراحل:
به دفتر یا کارگزاری تامین اجتماعی محل سکونت مراجعه کنید.
فرم درخواست بیمه اختیاری پر کنید.
مبلغ بیمه بر اساس حداقل یا حقوق دلخواه شما محاسبه و پرداخت میشه.
توجه: سابقه اختیاری برای بازنشستگی و مستمری محاسبه میشه، اما برای بیمه بیکاری یا کارفرما در کارگاههای قبلی کاربرد
با سلام. بنده بیمه مشاغل آزاد رد می کردم.. چند ماه نتونستم پرداخت کنم و وقتش گذشت الان توان پرداخت اون ماه ها هست امکانش هست اگر مقدوره راهنمایی بفرمایید
سلام. بازه زمانی پرداخت حق بیمه خویش فرما معمولا دو ماهه می باشد
خرید بیمه سربازی و اضافه کردن آن به سوابق بیمه
پول بیمه بسیجی و سربازی را هم خودم پرداخت کردم
دیوان عدالت اداری متذکر شد. مزایای مناطق جنگی باید به بازنشستگان پرداخت شود. سلام من بازنشسته مخابرات منطقه تهران هستم و ۳۳ سال، ۵ ماه و ۶ روز هم سابقه دارم. سوال اینجاست که پس چرا از اسفند ماه سال ۱۳۹۵ تاکنون برای بنده مزایای مناطق جنگی نمی دهند. و این در حالی است که بنده ۲۷ ماه سابقه حضور جبهه دارم. بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
درضمن جانباز هستم که پرونده جانبازی بنده هم در مهر ماه سال ۱۴۰۳ در کمیسیون عالی پزشکی سپاه تهران تائید شده است.
کد ملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱
سلام من سال 86تا99در یک کارخانه مشغول به کار بودم اما سال 86و 87بیمه رد نشد تا اواسط سال 88مدارک اثبات شهود برگه طب کار که ذکر شده سال 87تا کنون و برگه معرفی به بانک که نوشته 87تا کنون و فاکتورهای خرید سال86 و شهود نیروهای شاغل آیا با این مدارک امکان برگشت هست
سلام وقتتون بخیر
با مدارکی که اشاره کردید (گواهی طب کار، معرفی به بانک، فاکتور و شهادت شهود)، امکان پیگیری و اصلاح سوابق بیمه سالهای ۸۶ و ۸۷ وجود دارد.
برای اقدام:
مدارک را به شعبه تأمین اجتماعی محل سابقه خود ارائه دهید،
درخواست اصلاح و بازگشت سوابق بیمه ثبت کنید. نتیجه نهایی بستگی به تایید اداره تأمین اجتماعی دارد، اما مدارک شما شانس موفقیت را افزایش میدهد.
سلام بنده تقریبا ۲۵ سال پیش در کارگاهی کار میکردم حق بیمه رو ازما کم میکرده ودرسال ۲یا۳ماه بیمه ما رو پرداخت میکرده وچون دفتری بوده کامپیوتری نبوده ما متوجه نمیشدیم که این آقا بیمه ی ما رو نریخته وقتی چند ماه قبل سابقه بیمه خودمو درآوردم دیدم در مدت۴سالی که پیش این آقا کار میکردم فقط ۶ماه حق بیمه رو ریخته الان هم نه آدرسی ازش دارم نه شماره تماسی فقط کد کارگاه رو دادم میتونم شکایت کنم وسالهایی پرداخت نشده رو سابقه اضافه کنم ممنون از راهنماییتون
سلام
بله، میتونید اقدام کنید. حتی اگر کارفرما دیگه در دسترس نباشه، با داشتن کد کارگاه و مدارک اشتغال (مثل فیش حقوقی، گواهی همکاران یا شهود، یا هر مدرک دال بر کارکرد) میتونید از طریق اداره کار و سپس شعبه تأمین اجتماعی محل کارگاه شکایت کنید.
در صورت احراز اشتغال شما در آن دوره، تأمین اجتماعی موظفه سابقه بیمه رو برقرار و حق بیمه رو از کارفرما (یا از محل مطالباتش) مطالبه کنه.
حتماً به اداره تأمین اجتماعی منطقه کارگاه مراجعه و درخواست بررسی سابقه و تشکیل پرونده اثبات رابطه کاری بدید.
سلام
من ۲۷سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم ودرسالهای قبل ۳سال ۶ماهه اول بجای ۳۱روز۳۰روزحساب کردن وسابقه من یکماه کم شده اعتراض زدم بیمه گفت طبق لیست همینه واقعا نمیدنم چه کنم
سلام وقتتون بخیر
در این مورد میتوانید مراتب اعتراض خود را کتبی به اداره کل تأمین اجتماعی یا هیئت حل اختلاف سابقه ارسال کنید تا بررسی دقیقتری روی سوابق شما انجام شود.
سلام
با در دست داشتن مدارک به اداره تامین اجتماعی مراجعه کرده و درخواست بررسی “احراز سابقه بیمه” بدهید.
با سلام
بنده حدود ۳ سال در یک شرکت مشاور از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۹ مشغول به کار بوده ام . حقوق ما را نقدی حساب میکردند و فقط یک نامه به عنوان گواهی سابقه کار دارم . آیا امکانش هست الان پول بیمه ۳ سال را خودم پرداخت کنم و به سابقه کارم اضافه کنم ؟ به کجا باید مراجعه کنم ؟
سلام!
برای این کار به اداره تامین اجتماعی محل سکونت مراجعه کنید و با ارائه مدارک و نامه سابقه کار، درخواست پرداخت بیمه غیرفعال بدید.
سلام جناب وقت بخیر
بنده از دهه ۷۰ بیمه شدم ولی بین این سالها تا به الان بیمه من خیلی قطع وصل شده آیا میشه اون فاصله ها رو جبران کنم
لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام!
بله، میتونید سوابق بیمه قطع شده رو با پرداخت بیمه روزهای غیرفعال جبران کنید. باید به تامین اجتماعی مراجعه کنید و درخواست پرداخت سوابق غیرفعال بدید.
چگونه می توان به ماده قانونی فرمول محاسبه حق بیمه سنوات گذشته سازمان تامین اجتماعی دسترسی یافت. زیرا طبق گفته شما در مقاله دو روش برای محاسبه وجود دارد ولی سازمان تامین اجتماعی فقط از روش اول استفاده می کند. ممنون می شم راهنمایی بفرمائید.
درود من سال 1389 تو یه شرکت کار می کردم سه ماه اول برام بیمه رد شد سه ماه دوم بیمه رد نشد و بعد وارد شرکت جدیدی شدم از همون روز قرارداد برام بیمه رد کردن
حالا می تونم اون سه ماه رد نشده رو خودم پرداخت کنم در حال حاضر دسترسی به اون شرکت ندارم قراردادی چیزی هم از اون شرکت ندارم
سلام وقتتون بخیر
خیر، متأسفانه پرداخت بیمه ماههایی که کارفرما براتون رد نکرده، بهصورت شخصی ممکن نیست. فقط در صورت داشتن مدارک اشتغال (مثل قرارداد، فیش حقوقی، حکم کار، یا گواهی همکاران) میتونید از طریق شکایت در اداره کار و سپس تأمین اجتماعی درخواست برقراری سابقه بدین.
اگه ثابت بشه اون مدت واقعاً مشغول به کار بودین، سازمان تأمین اجتماعی میتونه سابقه رو براتون ثبت کنه و حق بیمه رو از کارفرما مطالبه کنه.
سلام وقت بخیر من در سال 83 و84کارگری داشتم که در سال85شکایت کرده و مطالبات عیدی و سنواتش رو دریافت کرده الان بعد از گذشته 24سال مجدد مراجعه کرده و درخواست بیمه رو داره واداره کار هم من رو ملزم به پرداخت مبلغ 173میلیون تومان کردهسوال من این است که مگر با توجه به گذر زمان و اینکه تامین اجتماعی باید همون سال بیمه رو هم رسیدگی میکرده الان من باید مبلغ 173میلیون رو پرداخت کنم یا توسط ماده قانونی و غیره میتونم به نرخ اون روز با توجه به قصور بیمه در رسیدگی پرداخت کنم