2 روش برای دریافت گواهی ارزش افزوده!
گواهینامه ارزش افزوده، به مدرکی اطلاق می شود که توسط سازمان امور مالیاتی صادر می گردد. این مدرک بنا بر تشخیص حوزه مالیاتی مربوطه، به صورت شش ماهه یا سالانه صادر می شود. پس از گذشت مدت اعتبار، افراد حقیقی و حقوقی موظف به تمدید این گواهینامه از حوزه مالیاتی هستند. در این مقاله به بررسی روش های دریافت گواهی ارزش افزوده خواهیم پرداخت.
فهرست مقاله
Toggleدر هنگام تسویه مالیات بر ارزش افزوده، تمامی خریداران ملزم به درخواست گواهینامه ثبت نام از فروشندگان خود می باشند و پس از بررسی، نسبت به پرداخت مالیات اقدام می کنند. از طرفی، کلیه فروشندگان کالا و خدمات که تحت این قانون مشغول به کار هستند، موظفند گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را به مشتریان خود ارائه دهند. شایان ذکر است که ارزش افزوده همان تفاوت بین قیمت نهایی کالاها و خدمات ارائه شده و قیمت کالاها و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی معین است.
این گواهی در اصل به عنوان مجوزی برای انواع کسب و کارها عمل می کند، که به موجب آن صاحبان مشاغل می توانند مبلغی بیشتر از قیمت واقعی کالاها از مشتریان دریافت و به دولت پرداخت کنند. اگر شما صاحب یک شرکت تولیدی یا خدماتی هستید، در این مقاله اطلاعات جامع و کاربردی درباره مالیات بر ارزش افزوده و چگونگی دریافت این گواهی را خواهیم داشت.

مدارک لازم برای تهیه گواهی مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت
- شماره یا کد اقتصادی
- کپی مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت
- آدرس و کد پستی پیمانکار
- کد پستی دفتر و محل کار
- گواهی فعالیت یا ثبت نام شرکت در سامانه رتبه بندی
- آگهی تأسیس شرکت و تغییرات آن در صورت وجود
- وکالتنامه معتبر
این مدارک از جمله الزامات اولیه برای ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده هستند که در فرایند اخذ گواهی به آن ها نیاز خواهید داشت.
در مرحله دوم یا نهایی نیز به مدارک زیر نیاز دارید:
مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت
- کد اقتصادی
- نام بانک شرکت و نام شعبه بانک
- شماره حساب
- کد شعبه
- تلفن و آدرس هیئت مدیره
- آگهی آخرین تغییرات شرکت، در صورت وجود تغییرات
با در دست داشتن این مدارک، می توانید مراحل دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را به آسانی طی کنید.
دریافت گواهی ارزش افزوده از سامانه evat.ir
برای ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده (evat.ir)، ابتدا باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. پس از ورود به سیستم، در منوی سمت راست صفحه، روی گزینه “درخواست گواهینامه ثبت نام” کلیک نمایید.
با باز شدن یک پنجره جدید، لازم است کد رهگیری سامانه، شماره اقتصادی و توضیحات مربوط به درخواست خود را در کادرهای مشخص شده وارد و در نهایت روی دکمه “ثبت درخواست” کلیک کنید.
پس از این مراحل، رسید درخواست شما که شامل اطلاعاتی نظیر نام متقاضی، کد اقتصادی، واحد مالیاتی و سایر جزئیات است، به نمایش در می آید. حتماً این رسید را تا زمان دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده نزد خود نگه دارید.
پس از انجام بررسی های لازم توسط کارشناسان اداره مالیات، گواهی مالیات بر ارزش افزوده برای شما صادر خواهد شد و تاریخ اعتبار آن در برگه مربوطه درج می شود.
اگر تا به حال در این سامانه ثبتنام نکرده اید، ابتدا باید به صفحه اصلی سایت مراجعه و گزینه “مراحل انجام ثبت نام” را انتخاب کنید تا فرایند ثبت نام آغاز شود. پس از دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده، به یاد داشته باشید که به تاریخ اعتبار آن و پرداخت به موقع مالیات به دولت توجه لازم را داشته باشید.
دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی و شناسه ملی
برای شروع، مرورگر اینترنتی خود را باز کنید و در کادر جستجو عبارت “استعلام گواهی ارزش افزوده” را تایپ کنید. سپس بر روی اولین نتیجه ای که به نمایش در می آید، کلیک کنید.
در مرحله بعد، شما باید شناسه ملی و کد اقتصادی خود را وارد کنید. اطلاعاتی که نیاز دارید شامل نام مودی، کد اقتصادی شرکت، شناسه ملی شرکت یا شماره ثبت آن است. همچنین فراموش نکنید که کد امنیتی موجود را وارد کرده و بر روی دکمه “آغاز جستجو” کلیک کنید.
در نهایت، اگر تمامی اطلاعات را به درستی وارد کرده باشید، جزئیات مربوط به مودی مالیاتی شامل شناسه، شماره اقتصادی، نام شرکت، تاریخ ثبت و آدرس به شما نمایش داده خواهد شد.
همچنین، در سمت چپ صفحه و در آخرین ستون جدول، گزینه ای تحت عنوان “مشاهده سابقه ثبت نام” وجود دارد. با کلیک بر روی این گزینه، می توانید تاریخ ثبت گواهی های ارزش افزوده و تاریخ اعتبار آن ها را بررسی کنید.
زمانبندی دریافت گواهینامه ارزش افزوده
گواهینامه ارزش افزوده یکی از مقوله های حائز اهمیت است. در صورتی که شخصی نتواند در مهلت تعیین شده قانونی، بدهی خود را پرداخت یا آن را تقسیط کند و همچنین به الزامات مشخص شده توجهی نکند، متأسفانه موظف به پرداخت جریمه دیرکرد خواهد بود. نکته مهم این است که میزان جریمه ها بسته به شرایط و نوع فعالیت افراد متفاوت خواهد بود.
یکی از راه های اصلی برای بررسی وضعیت گواهی ارزش افزوده، استفاده از کد ملی افراد است. در واقع، علاوه بر کد اقتصادی شرکت ها، کد ملی نیز می تواند به عنوان معیاری برای استعلام به کار رود. این روش به خصوص برای اشخاص حقیقی کاربرد دارد و نیازمند دقت و توجه کافی است.
لازم به ذکر است که فرآیند استعلام گواهی ارزش افزوده با استفاده از کد ملی، مشابه با استفاده از کد اقتصادی است. برای انجام این کار، کافی است به وبسایت استعلام گواهینامه ارزش افزوده مراجعه کنید و سپس کد ملی شخص حقیقی به همراه کد امنیتی را وارد نمایید. توجه داشته باشید که کد ملی باید شامل ده رقم بوده و بدون هرگونه خط فاصله وارد شود تا استعلام به درستی انجام گیرد.
جریمه عدم دریافت گواهینامه ارزش افزوده
مقدار جریمه برای عدم دریافت گواهینامه ارزش افزوده، برای کسب و کارهایی که صورتحساب کالاهای خود را به درستی اعلام نکردهاند، به اندازه مالیات محاسبه خواهد شد. همچنین، اگر کسب و کارها نتوانند ارزش واقعی کالا یا خدمات را به درستی در صورتحساب درج کنند، جریمه به میزان معادل یک برابر تفاوت مالیات تعیین می شود.
در صورتی که اطلاعات مندرج در صورتحساب با استانداردهای تعیینشده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مطابقت نداشته باشد، میزان جریمه به ۲۵ درصد مالیات خواهد رسید.
برای کسانی که از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری میکنند، جریمه اغلب معادل ۵۰ درصد مالیات در نظر گرفته می شود. به علاوه، افرادی که از ارائه دفاتر پلمپ شده خود پرهیز نمایند، نیز با جریمه ای حدود ۲۵ درصد مالیات مواجه خواهند شد.
بر اساس قوانین جاری، باید گواهینامه ارزش افزوده هر ۹۰ روز یک بار تمدید و پرداخت شود، البته یک دوره تنفس ۱۵ روزه نیز برای این کار وجود دارد. افرادی که مشمول قوانین ارزش افزوده هستند، ملزم به ارائه اظهارنامه از طریق سامانه مربوطه و پرداخت مبلغ مرتبط هستند. در غیر این صورت، جریمه های دیرکرد به آن ها تعلق می گیرد که لازم است پرداخت شود.
نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که قوانین گواهینامه ارزش افزوده، فروش کالاها یا خدمات به خارج از کشور را تحت پوشش خود قرار نمی دهد. همچنین، هر کالای قانونی که وارد کشور می شود باید دارای گواهینامه ارزش افزوده باشد و پس از کسر آن اجازه خروج از گمرک را دریافت کند.
اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است؟
افراد مشمول مالیاتی موظفند که اظهارنامه مالیاتی فصلی خود را ظرف حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. مبلغی که در زمان ارسال این اظهارنامه باید پرداخت شده و به حساب آن ها اعتبار داده می شود.
این افراد باید طبق قوانین مالیاتی تکالیف خود را به درستی انجام دهند. در صورتی که در ایفای این وظایف کوتاهی صورت گیرد، ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود و ممکن است با جریمه تأخیر نیز مواجه شوند.
فعالیت های مربوط به صندوق های قرضالحسنه و تمام خدمات بانکی، مؤسسات اعتباری و تعاونی ها از پرداخت گواهینامه ارزش افزوده معاف هستند. همچنین، کلیه محصولات کشاورزی که هنوز فرآوری نشده اند، تحت پوشش مالیات قرار نمی گیرند. خوراک دام و طیور نیز نیازی به مالیات بر ارزش افزوده ندارد. خدمات پزشکی، توانبخشی، دارویی، پژوهشی و خدمات نظامی و انتظامی هم در این دسته بندی مستثنی هستند.
گواهی مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقوقی و حقیقی دولتی یا خصوصی معمولاً به صورت ۶ ماهه یا ۱۲ ماهه صادر می شود. این امر امکان شناسایی حوزه مالیاتی برای مودیان بزرگ و کوچک را فراهم می آورد. پس از انقضای اعتبار این گواهی، مودیان باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. گواهی فوق پس از ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی، قابل بررسی است. مراحل لازم برای این کار شامل مراجعه به وب سایت مربوطه در ابتدا می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید