مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده: آلمان و فرانسه اولین کشورهایی بودند که این نوع مالیات را اعمال کردند و این کار را در قالب مالیات مصرف عمومی در طول جنگ جهانی اول انجام دادند. اگرچه ویلهلم فون زیمنس، صنعتگر آلمانی، این مفهوم را در سال 1918 میلادی پیشنهاد کرده بود، اما موریس لوره آن را در 10 آوریل 1954 میلادی اجرا کرد، فرانسوی­ ها با تشخیص موفقیت آمیز بودن این آزمایش، آن را در سال 1958 میلادی معرفی کردند.

در اتحادیه اروپا این نوع مالیات یک مالیات بر مصرف عمومی است که بر اساس ارزش افزوده به کالاها و خدمات ارزیابی می شود و در مورد همه کالاها و خدماتی که برای استفاده یا مصرف در اتحادیه اروپا خرید و فروش می شوند اعمال می شود.
بنابراین، کالاهایی که برای صادرات فروخته می شوند یا خدماتی که به مشتریان خارج از کشور فروخته می شوند، معمولاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند. برعکس، واردات برای حفظ منصفانه سیستم برای تولیدکنندگان اتحادیه اروپا مشمول مالیات می شود تا بتوانند در شرایط برابر در بازار اروپا با تامین کنندگان خارج از اتحادیه رقابت کنند.

این مفهوم در ابتدا به مشاغل بزرگ اختصاص داده شد، اما در طول زمان گسترش یافت و تمام بخشهای تجاری را شامل شد.

جهت آشنایی کامل با مسائل مالیاتی شرکت در دوره عالی رشد حسابداری تدبیر اصفهان پیشنهاد می شود. این دوره شامل 5 سرفصل هست، که یکی از این سرفصل ها آموزش مشاور مالیاتی است.

تعریف

مالیات بر ارزش افزوده در برخی کشورها به عنوان مالیات بر خدمات و خدمات (GST) شناخته می­شود و نوعی مالیات است که به صورت تدریجی ارزیابی می­ شود. در هر مرحله از تولید، توزیع یا فروش به مصرف کننده نهایی، قیمت یک محصول یا خدمات گرفته می ­شود. اگر مصرف کننده نهایی مشاغلی است که مالیات برارزش افزوده محصولات یا خدمات خود را به دولت می­ پردازد، می­تواند مالیات پرداخت شده را پس بگیرد. این شبیه مالیات فروش است و اغلب با آن مقایسه می­ شود.

** مالیات بر ارزش افزوده اساساً خدمات و زیرساخت­ های مشترکی را که توسط یک دولت در محلی خاص ارائه شده و توسط مالیات دهندگان مالی آن در تأمین آن محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می­گیرد، جبران می­ کند.

همه مناطق نیازی به اخذ مالیات بر ارزش افزوده ندارند و گاهی صادرات مشمول معافیت است و معمولاً به عنوان مالیات بر مبنای مقصد اجرا می­شود، جایی که نرخ مالیات بر اساس محل مصرف کننده است و بر قیمت فروش اعمال می شود. مالیات برارزش افزوده حدود یک پنجم کل درآمدهای مالیاتی را در سراسر جهان و در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) افزایش می­ دهد.

از سال 2018 میلادی، 166 نفر از 193 کشور با عضویت کامل در سازمان ملل مالیات برارزش افزوده را شامل می­ شوند، از جمله همه اعضای OECD به جز ایالات متحده، که بسیاری از ایالات به جای آن از سیستم مالیات بر فروش استفاده می­کنند.

نحوه محاسبه

دو روش اصلی برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد: روش فاکتور اعتباری یا فاکتور و روش تفریق یا حساب.

با استفاده از روش فاکتور اعتباری، معاملات فروش مشمول مالیات می ­شوند و مشتری از مالیات برارزش افزوده معامله مطلع می­ شود و مشاغل ممکن است اعتباری بابت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده برای مواد و خدمات ورودی دریافت کنند. روش فاکتور اعتباری پر کاربردترین روش است که توسط همه مالیات برارزش افزوده ملی به جز ژاپن استفاده می شود.

با استفاده از روش تفریق، در پایان دوره گزارشگری، یک کسب و کار ارزش تمام فروشهای مشمول مالیات را محاسبه می­ کند، سپس مجموع تمام خریدهای مشمول مالیات را کسر می­ کند و نرخ مالیات بر ارزش افزوده به مابه التفاوت اعمال می شود.

روش کسر مالیات برارزش افزوده در حال حاضر فقط توسط ژاپن استفاده می­ شود، اگرچه روشهای کسر مالیات برارزش افزوده، که اغلب از نام «مالیات مسطح» استفاده می­ کنند، بخشی از بسیاری از پیشنهادات اخیر اصلاحات مالیاتی توسط سیاستمداران آمریکایی بوده است.

با هر دو روش، استثنائاتی در روش محاسبه برخی کالاها و معاملات وجود دارد که به دلایل جمع آوری عملگرایانه یا برای مقابله با کلاهبرداری و فرار مالیاتی ایجاد شده است.

بررسی اجمالی

میزان این مالیات توسط دولت به عنوان درصدی از قیمت کالا یا خدمات ارائه شده تعیین می­ شود. همانطور که از نامش پیداست، مالیات برارزش افزوده طوری طراحی شده است که تنها بر ارزش افزوده یک شرکت تجاری در بالای خدمات و کالاهایی که می­تواند از بازار خریداری کند، مالیات بگیرد.

برای درک بهتر معنای این امر، یک فرایند تولید را در نظر بگیری، به عنوان مثال: قهوه جدا شده از دانه ­های قهوه که در آن محصولات در هر مرحله از فرآیند به طور متوالی ارزش بیشتری پیدا می­ کنند. هر شرکت ثبت شده با مالیات برارزش افزوده در این زنجیره مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان درصدی از قیمت فروش دریافت می­ کند و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده برای خرید محصولات و خدمات مربوطه را پس می ­گیرد، در نتیجه مالیات برارزش افزوده خالص بر ارزش افزوده پرداخت می­ شود. وقتی مصرف کننده نهایی خریدی را مشمول مالیات برارزش افزوده می­ کند که در این حالت قابل بازگشت نیست، آنها برای کل فرایند تولید (به عنوان مثال خرید دانه ­های قهوه، حمل و نقل، پرداز ، کشت و غیره) مالیات برارزش افزوده پرداخت می­کنند و مالیات بر ارزش افزوده همیشه در قیمت ها گنجانده شده است.

تفاوت بین مالیات برارزش افزوده  در فروش و خرید کالا خدماتی است که محصول به آن بستگی دارد، به بیان دیگر یعنی: ارزش خالص افزوده شده توسط شرکت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *