نکات طلایی درباره حسابداری شرکت های بازرگانی
حسابداری شرکت های بازرگانی چگونه است؟
حسابداری شرکت های بازرگانی دارای اهمیت زیادی است. زیرا اغلب در این شرکت ها با حجم بالایی از داده ها روبرو هستیم. از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که در این شرکت ها میزان سود و زیان نیز بسیار زیاد است. لذا می توان انتظار داشت که دقت در حسابداری این شرکت ها دارای ارزش بالایی است. برای موفقیت در این شغل لازم است تا شما با نکات زیادی آشنا باشید. از همین رو در این مقاله برخی از مهمترین موارد بررسی می شوند. همچنین برای آموزش کامل حسابداری، شرکت در دوره آموزش 0 تا 100 حسابداری به شما پیشنهاد می شود.
فهرست مقاله
Toggle
شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که منظور از حسابداری شرکت های بازرگانی چیست؟ در پاسخ می توان بیان داشت که شرکت های بازرگانی، شرکت هایی هستند که اقدام به خرید کالایی داخل یا خارج از کشور می نمایند و آن را به همان شکل در بازار منتشر می نمایند. با توجه به ماهیت فعالیت آن ها، باید بیان داشت که نوع حسابداری در این شرکت ها می تواند متفاوت باشد.
اغلب حسابدار ها برای اینکه فعالیت های فوق را با دقت بالا انجام دهند از نرم افزار های حسابداری بهره می برند. در بخش حسابداری بازرگانی شما باید نوع شرکت، نوع تخفیفات و موارد دیگری را در نظر بگیرید تا صورتحساب های مالی به درستی تنظیم شوند.
آشنایی با نکات مهم حوزه حسابداری شرکت های بازرگانی
همانگونه که در بالا توضیح دادهشد، برای فعالیت های شرکت های بازرگانی، حسابداری نقش بسزایی دارد. نوع فعالیت و ساختار آن ها بر روی ترازهای مالی می تواند تاثیر داشته باشد. از همین رو نکات مهم در ادامه بیان شدهاند. برای حسابداری شرکت های بازرگانی باید در گام اول بدانید که شرکت ها در چند دسته تقسیم بندی می شوند:
-
شرکت های سرمایه ای
در حسابداری این نوع شرکت ها باید دقت نمود که میزان وظایف و مسئولیت های بر اساس میزان سرمایه هر یک از اعضا است.
-
شرکت های شخصی
در این شرکت ها مسئولیت های تمام شریکان نامحدود است لذا در حسابداری باید همه دارایی های شرکا را در نظر بگیرید.
-
شرکت های کمیتی
عموم شرکت های تعاونی در این دسته قرار می گیرند. هدف در این شرکت ها، رفاه حال مشترکین است. از همین رو به شرکت هایی که هیچ مسئولیتی برای شرکا در نظر نگرفته است، شرکت های کمیتی گفته می شود.
مواردی که در بالا بیان گردید برای حسابداری شرکت های بازرگانی دارای اهمیت زیادی است. انجام امور مالی در اینگونه شرکت ها تا حد زیادی به نوع شرکت وابستهاست.
در نظر گرفتن نوع سیستم ثبت
یکی دیگر از مواردی که برای حسابداری شرکت های بازرگانی مهم تلقی می شود، نوع سیستم ثبت است. همانگونه که می دانید، یک شرکت بازرگانی وظیفه دارد تا کالایی را خریداری نموده و آن را به بازار عرضه دارد. در واقع عملیات خرید کالا و جمع آوری نمودن وجوه در این شرکت ها دارای اهمیت است.
بازرگانان نیز در این شرکت ها بر اساس وجوه نقد فعالیت می نمایند لذا باید به عنوان حسابدار همواره نوع سیستم ثبت مناسبی را در نظر بگیرید تا اطلاعات کافی به شرکا ارائه دهد. در همین راستا سیستم ثبت می تواند یکی از موارد زیر باشد:
-
سیستم های ادواری
در حسابداری با سیستم ثبت ادواری بررسی موجودی کالا در انتهای هر دوره مالی انجام می شود. به عبارت دیگر فرد حسابدار می بایست تعداد کالا و ارزش آنها را در انتهای هر دوره مشخص نماید. حال در حسابداری شرکت های بازرگانی با این نوع ثبت، باید دقت نمود که اگر در طول این دوره (مالی)، کالایی تهیه شود. لازم است تا مبلغ محاسبهشده به عنوان بدهی در حساب مشتری ذخیره شود. در زمان فروش نیز این مبلغ به عنوان بستانکار در حساب وی درج می گردد.
-
سیستم ثبت دائمی
در حسابداری این شرکت ها به محض خرید و فروش کالا، هزینه ها و موجودی ها در دفتر ثبت می شوند. درواقع ارزش گذاری کالاها پس از هر خرید و فروش صورت می گیرد. با توجه به این موضوع اطلاعات دقیق دفاتر حساب های تجاری از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. در این سیستم با خرید یک کالای جدید، حساب موجودی آن کالا به عنوان بدهکار نمایش دادهمیشود، در زمان فروش نیز معادل بهای تمام شده به عنوان بستانکار در نظر گرفته می شود.
از جمله مزیت های این نوع روش حسابداری در حسابداری شرکت های بازرگانی می توان به بروز بودن اطلاعات اشاره نمود. از همین رو مدیران اجرایی می توانند با توجه به کالاها و وجوه در اختیارشان راحت تر تصمیم گیری نمایند.
خرید کالا در حسابداری بازرگانی با توجه به تخفیف ها
در فرآیند حسابداری بازرگانی، هنگام خرید کالا، باید به این نکته توجه داشت که فروشنده ممکن است تخفیف هایی برای خریدار در نظر بگیرد. تخفیف ها به چهار نوع اصلی تقسیم می شوند که هر یک با جزئیات خاصی ثبت می شوند.
یکی از نکات کلیدی در حسابداری شرکت های بازرگانی، آشنایی با انواع تخفیف ها است که به شرح زیر می باشند:
تخفیف تجاری
این نوع تخفیف معمولاً در خریدهای عمده به خریدار ارائه می شود. همچنین، تخفیف های تجاری ممکن است در زمان های خاصی از سال، مانند فروش های ویژه بهاره یا فصول دیگر، اعمال شوند. در این حالت، فروشنده درصدی از تخفیف را برای کالای خریداری شده محاسبه می کند.
تخفیف های تجاری در دفاتر مالی ثبت نمی شوند و تنها مبلغ خالص خرید که پس از کسر تخفیف محاسبه شده، در حسابداری ثبت می گردد.
تخفیف توافقی
این نوع تخفیف به توافقی اشاره دارد که بین خریدار و فروشنده در قیمت خرید و فروش کالا صورت می گیرد. مانند تخفیف تجاری، تخفیف توافقی نیز پیش از نهایی شدن معامله محاسبه می شود و در دفاتر حسابداری ثبت نمی گردد. این دو نوع تخفیف معمولاً در زیر فاکتور ذکر می شوند.
تخفیف نقدی
در خرید عمده کالا، فروشنده تخفیفی را تعیین می کند که در صورت پرداخت مبلغ خرید قبل از تاریخ مشخص شده، به عنوان تخفیف خوشحسابی در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که تخفیف نقدی تنها در صورتی در دفاتر حسابداری ثبت می شود که طرفین بر سر آن توافق کنند و مبلغی به عنوان تخفیف نقدی لحاظ گردد.
تخفیف به علت عیب و نقص
در صورتی که خریدار به دلیل معیوب بودن کالا یا عدم تطابق آن با نمونه اولیه، بخشی از کالا را به فروشنده بازگرداند، می تواند بابت معیوب بودن کالا از فروشنده تخفیف بگیرد. در هر دو حالت، مبلغ بازگشتی یا تخفیف باید به عنوان برگشت از خرید و تخفیف در حسابداری ثبت شود.
آشنایی با اهمیت ترازنامه در حسابداری شرکت های بازرگانی
ترازنامه، گزارشی است که وضعیت مالی یک شرکت بازرگانی را در یک زمان مشخص نشان می دهد و اطلاعاتی درباره سرمایه، دارایی ها و بدهی های آن ارائه می کند. این صورت وضعیت، منابع و تعهدات اقتصادی و حقوق مالی صاحب سرمایه را مشخص می سازد.
به عبارتی، ترازنامه نسخه ای گسترش یافته از معادله اساسی حسابداری (سرمایه + بدهی = دارایی) است. این سند به عنوان نماینده وضعیت مالی شرکت در یک مقطع زمانی خاص، با نام صورت وضعیت مالی نیز شناخته می شود.
در ترازنامه، دارایی ها معمولاً بر اساس سرعت تبدیل آن ها به وجوه نقد و بدهی ها بر اساس زمان سررسیدشان طبقه بندی می شوند. ترتیب طبقات در تهیه ترازنامه به شرح زیر است:
دارایی های جاری
این دارایی ها شامل نقدینگی و سایر دارایی هایی هستند که انتظار می رود در طی یک سال به وجه نقد تبدیل شوند یا به فروش برسند. اقلام دارایی های جاری معمولاً به ترتیب نزول نقدینگی در ترازنامه طبقه بندی می شوند، مانند موجودی نقد، موجودی کالا و سرمایه گذاری های کوتاه مدت.
دارایی های غیرجاری
این دارایی ها به دارایی هایی اطلاق می شود که شرکت قصد دارد آن ها را برای مدت طولانی نگهداری یا استفاده کند. دارایی های غیر جاری به دو دسته تقسیم می شوند: دارایی های ثابت و دارایی های غیر تجاری و نامشهود.
بدهی های جاری
این بدهی ها به تعهداتی اشاره دارند که انتظار می رود در طی یک سال از محل دارایی های جاری تسویه شوند. نمونه هایی از بدهی های جاری شامل حساب های قابل پرداخت و مالیات های قابل پرداخت هستند.
بدهی های بلند مدت
اگر شرکتی بدهی هایی داشته باشد که در طی یک سال از محل دارایی های جاری قابل تسویه نباشد، این بدهی ها به عنوان بدهی های بلند مدت شناخته می شوند. از جمله این بدهی ها می توان به اوراق مشارکت قابل پرداخت و اسناد قابل پرداخت بلند مدت اشاره کرد. با در نظر گرفتن نوع بدهی و دارایی، می توان فرآیند حسابداری شرکت های بازرگانی را به طور مؤثرتری مدیریت کرد.
صورت سود و زیان در حسابداری بازرگانی
در هر شرکت بازرگانی، با استفاده از صورت های سود و زیان و مقایسه سود و زیان های یک دوره مالی، عملکرد شرکت مشخص می شود. به عبارت دیگر، صورت سود و زیان هر شرکت گزارشی است که تمامی درآمدها و هزینه های آن را در کنار یکدیگر قرار می دهد.
در صورت سود و زیان، اطلاعات زیر باید درج شوند: مقدار فروش خالص، مقدار سود یا زیان ناخالص، مقدار سود یا زیان خالص، میزان هزینه های عملیاتی و هزینه های تمام شده کالاهای فروخته شده.
بهای تمام شده در حسابداری بازرگانی
برای تعیین بهای تمام شده کالاهای فروخته شده، از حساب فروش استفاده می شود. به عبارت دیگر، بهای تمام شده در مؤسسات بازرگانی شامل تمامی هزینه هایی است که از زمان تولید تا زمان فروش برای محصول در شرکت صرف می شود. محاسبه بهای تمام شده در مؤسسات بازرگانی به شرح زیر انجام می گیرد:
- برای محاسبه بهای تمام شده کالای خریداری شده در طی دوره، باید خرید خالص را با هزینه حمل کالای خریداری شده جمع کنیم.
- برای محاسبه بهای تمام شده موجودی کالای آماده برای فروش، بهای تمام شده کالای خریداری شده در طی دوره را با موجودی کالای ابتدای دوره جمع می نماییم.
- برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده، باید موجودی کالای آماده برای فروش را از بهای تمام شده موجودی پایان دوره کسر کنیم.
- برای محاسبه سود ناخالص، فروش را از بهای تمام شده کالای فروخته شده کسر می نماییم
تفاوت حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی
تفاوت حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی در صورت های مالی این است که در حسابداری دولتی به جای سرمایه (که نشان دهنده مالکیت افراد است) از حساب مازاد استفاده می شود. حساب مازاد تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها را مشخص می کند.
اهداف و وظایف شرکت های بازرگانی و سازمان های بازرگانی با توجه به انگیزه های مختلف، متفاوت است.
حسابداری دولتی بر اساس قانون بودجه عمل می کند و در صورت بروز تداخل بین قانون و اصول پذیرفته شده حسابداری، اولویت با قانون خواهد بود.
ثبت های حسابداری در حسابداری دولتی تفاوت کمی با حسابداری بازرگانی دارند. در حسابداری دولتی، دارایی های ثابت به عنوان هزینه ها ثبت می شوند، در حالی که در حسابداری بازرگانی، دارایی های خریداری شده ابتدا به عنوان بهای تمام شده در حساب دارایی ها شناخته می شوند و پس از گذشت زمان و با توجه به عمر مفید آن ها، به عنوان هزینه شناسایی می شوند.
وظایف یک حسابدار بازرگانی چیست؟
در حسابداری شرکت های بازرگانی وظایف مختلفی را می توان برای حسابداران در نظر گرفت. برخی از این حسابداران عمومی می باشند و می توانند فعالیت های عمومی و ساده را انجام دهند. اما برخی دیگر دارای وظایف تخصصی هستند. این وظایف به نوع شرکت وابسته است. اما به صورت کلی می توان برخی از این وظایف را به صورت زیر طبقه بندی نمود:
- آماده نمودنِ تراز های مالی، دارایی، بدهی و …
- تهیه گزارش های سود و زیان به صورت ماهیانه و سالیانه
- آماده نمودن انواع تراز های مالی ناظر بر دارایی
- ارائه گزارش های کامل از گردش نقدینگی
- محاسبه نمودن سود هر شرکت
- محاسبه نمودن مبالغ ارزش افزوده
به طور کلی حسابدار باید با نحوه نوشتنِ نامه ها اداری، نحوه آماده نمودن گزارش، قوانین بیمه، قوانین اداره کار و اداره مالیات آشنا باشد.
جمع بندی
با توجه به مواردی که در بالا بیان گردید، می توان عنوان داشت که حسابداری شرکت های بازرگانی دارای باید ها و نبایدهای بسیاری است. افراد نیاز دارند تا فاکتورها و نکات متفاوتی را با توجه به نوع شرکت خود در نظر بگیرند. در این مقاله تلاش شد تا برخی از موارد مهم و کاربردی عنوان شود. اما اگر مایلید تا اطلاعات خود را در این حوزه بالا ببرید لازم است تا در مورد هر یک از عناوین به صورت کامل مطالعه نمایید زیرا تبصره ها و قوانین زیادی برای هر کدام از آن ها در قانون مالیاتی کشور وجود دارد. همچنین پیشنهاد ما به شما خواندنِ مقاله معافیت مالیات حقوق 1401 است. موسسه حسابداری تدبیر، آموزشگاه حسابداری در اصفهان راهی نو به سمت تکامل در رشته حسابداری است. می توانید در آموزش 0 تا 100 حسابداری شرکت کنید و وارد بازار کار حسابداری شوید.
دیدگاهتان را بنویسید