تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و مراحل آن
تشکیل پرونده مالیاتی؛ مراحل و مدارک مورد نیاز!
پرداخت مالیات برای اشخاص حقوقی و حقیقی، یکی از موضوعات مهم مالی است و با چالش های خاص خود همراه است. همه اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی موظف هستند که تشکیل پرونده مالیاتی خود را در اسرع وقت انجام دهند.
فهرست مقاله
Toggleتشکیل پرونده مالیاتی برای اجرای مقررات مالیاتی برای همه افراد ضروری است. به همین علت این مقاله را به توضیح کامل درباره نحوه تشکیل پرونده مالیات و جزئیات اختصاص داده ایم. همراه ما باشید.

تعریف کلی پرونده مالیاتی
مهم ترین کاری که اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت و دریافت پروانه شرکت انجام می دهند، تشکیل پرونده مالیاتی است. با این کار به سازمان امور مالیاتی اعلام می کنیم که کلیه مجوزهای لازم برای شروع فعالیت را دریافت و کسب و کار خود را آغاز کرده ایم.
این کار تنها به معنای پرداخت مالیات نیست و برای اجرای فعالیت های بعدی لازم و حیاتی است. به همین علت قوانین تجارت و مالیات مستقیم کلیه افراد را ملزم به تشکیل پرونده مالیات می کند. بسیاری از فعالیت های اقتصادی مانند استفاده از پایانه های فروشگاهی، استفاده از تسهیلات بانکی و تعاملات قانونی با سازمان ها یا شرکت های دیگر در گرو تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی است.
از طرف دیگر، در صورت عدم اقدام برای پرونده مالیاتی این امکان وجود دارد که اموال شخص توقیف شده و حتی منجر به ممنوع الخروجی وی شود. کلیه مشاغل فاقد پرونده مالیاتی از اتصال سیستم مالیاتی و اجرای طرح جامع آن محروم هستند که همین موضوع موجب تعطیلی فعالیت آن ها خواهد شد.
علت تشکیل پرونده مالیاتی
در یک جمله دلیل تشکیل پرونده مالیاتی را می توانیم “دریافت کد اقتصادی” بیان کنیم. عدم دریافت کد اقتصادی برای هر کسب و کاری به معنای محدودیت در فعالیت های اقتصادی آن است. به طور مثال امکان حق امضا برای انواع قرارداد تجاری برای آن ها وجود ندارد.
دومین علتی که ما را مجاب به تشکیل پرونده مالیاتی می کند، امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی است. می دانیم که از طریق اظهارنامه مالیاتی می توانیم مالیات خود را پرداخت کنیم و در صورت عدم وجود آن، به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته خواهیم شد.
هر مجموعه کسب و کار چه فعال و چه شرکت های غیر فعال موظف به تشکیل پرونده مالیاتی است. در غیر این صورت به عنوان مجرم اعلام خواهد شد.
برای تشکیل پرونده مالیاتی چه مدارکی همراه داشته باشیم؟
مدارک لازم برای افراد حقوقی با افراد حقیقی تفاوت هایی دارد:
مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی افراد حقیقی
مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد دو رکن اصلی پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی است که مدارک زیر را نیاز دارد:
- کپی از کارت بازرگانی
- کپی از جواز کسب
- کپی از قبض پایانی محل فعالیت
- کپی از وکالتنامه
- 3 عکس 4*3
- شناسنامه
- سند مالکیت محل فعالیت و یا اجاره نامه آن
- فیش بانکی پرداخت عوارض
- پیش ثبت نام مالی
- کپی از گواهی صادر شده بعد از ثبت نام اداره امور مالیاتی
- کپی کارت ملی به صورت پشت و رو
- اطلاعات هویتی
مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی افراد حقوقی
- کلیه مدارک شرکت اعم از روزنامه رسمی، اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، شرکت نامه و مهر شرکت به همراه کپی آن ها
- آخرین تغییرات روزنامه رسمی و کپی آن
- قبض آب، برق، گاز و تلفن محل فعالیت شرکت
- مدارک شناسایی اعضای شرکت و کپی مدارک
- دفترجه مشخصات اعضای شرکت
- در صورت نبودن مدیرعامل، معرفی نامه یا وکالتنامه از ایشان
- سند مالکیت یا اجاره نامه ملکی که شرکت در آن فعالیت می کند.
- گواهی دفترخانه اسناد رسمیِ امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص خصوصی
- تاییدیه کد پستی
تشکیل پرونده مالياتي برای اشخاص حقیقی چه مراحلی دارد؟
طبق تبصره 3 ماده 177 قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص حقیقی ظرف 4 ماه از زمان شروع فعالیت فرصت دارند تا پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهند. مراحل تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی به شرح زیر است:
- وارد سایت gov.ir شده و گزینه های خدمات اصلی مالیاتی، پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک را به ترتیب انتخاب نمایید.
- بعد از ثبت نام اینترنتی، برای اعلام آدرس خود باید به یکی از سازمان های دارایی مراجعه نمایید.
- مرحله سوم، پیش ثبت نام ارزش افزوده در سایت است.
- آخرین مرحله تکمیل پرونده ارزش افزوده و ارائه اسناد است. انتخاب و مراجعه به حوزه ارزش افزوده و اخذ کد مالیاتی و شماره پرونده نیز باید انجام شود.
- تکمیل ثبت نام کد اقتصادی

تشکیل پرونده مالياتي برای اشخاص حقوقی چه مراحلی دارد؟
کلیه اشخاص حقوقی طبق تبصره ماده 48 قانون مالیات های مستقیم تا دو ماه بعد از تاسیس شرکت فرصت دارند تا برای تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت حق التمبر اقدام نمایند. کلیه مراحل گفته شده برای اشخاص حقیقی، برای اشخاص حقوقی نیز صادق است.
مدت زمان تشکیل پرونده مالیاتی
حوزه جغرافیایی شما مهم ترین عامل در تعیین مدت زمان لازم برای تشکیل پرونده است. با توجه به تعداد مراجعین حوزه جغرافیایی شما، احتمالا ظرف مدت 10 روز، پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد. اما این مدت زمان در غرب تهران بیشتر به طول می انجامد.
استعلام پرونده مالیاتی
به اینترنی tax.gov.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه استعلام بدهی مالیاتی کلیک کنید. نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ثبت نام انتخاب کرده اید را وارد نمایید.
با انتخاب گزینه داشبورد مالیاتی و سپس گزینه پرونده های مالیاتی می توانید میزان بدهی مالیاتی خود را مشاهده نمایید.
در صورت نیاز به پایان دادن یا غیرفعال کردن پرونده مالیاتی، میتوانید به مقاله “غیرفعالسازی پرونده مالیاتی” مراجعه کنید.
عدم تشکیل پرونده مالیاتی چقدر جریمه دارد؟
در صورتی که فعالیت اقتصادی اعلام نشود، طبق بند 2 ماده 274 ق.م.م، متخلفان محکوم به مجازات تعزیری درجه 6 خواهند شد. اما اگر اشخاص، نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت مالیات سرمایه شرکت بی توجه باشند، طبق ماده 51 ق.م.م به اندازه 2 برابر مبلغ مالیات، جریمه خواهند شد. محرومیت از تسهیلات و معافیت های مالیاتی یکی دیگر از تنبیهاتی است که سازمان امور مالیاتی نسبت به عدم تشکیل پرونده در نظر گرفته است.
مستفاد از ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، 30 درصد مالیات متعلقه جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی است. که این مقدار برای اشخاص حقیقی به 10 درصد کاهش پیدا می کند. همچنین استفاده نکردن از سامانه صندوق مکانیزم فروش، جریمه ای معادل 2 درصد از مبلغ فروش را به همراه دارد.
کلام آخر
در نهایت به چند نکته مهم در رابطه با تشکیل پرونده مالیات اشاره خواهیم کرد.
- آدرس درست و واقعی محل فعالیت را اعلام نمایید. چرا که ارائه مدارک شامل اجاره نامه و یا سند مالکیت هم می شود.
- اگر فعالیت شرکت به هر دلیلی توقف داشت، حتما در زمان تشکیل پرونده مالیاتی اعلام نمایید.
- تاییدیه کد پستی و مطابقت آن با آدرس پستی را حتما از اداره پست دریافت کنید. چرا که عدم مطابقت این دو، روند دریافت کد اقتصادی را متوقف می کند.
- ارائه مدارک اجاره نامه در صورت اجاره ملک محل فعالیت
- اگر تشکیل پرونده مالیات بعد از یک سال از تاسیس شرکت انجام شود، مدیر شرکت باید دلایل ایجاد این فاصله زمانی را به سازمان مالیات ارائه شود.
در آخر به این نکته دقت کنید که ارائه کلیه اطلاعات و مدارک در زمان ثبت نام اینترنتی و یا مراجعه حضوری با دقت کامل انجام پذیرد.
دیدگاهتان را بنویسید