وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟
وظایف حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟
اگر از اصطلاح حسابداری حقوق و دستمزد در محیط کسب و کار صحبت شود، در کل منظور تکمیل کلیه فعالیت های مربوط به حقوق شرکت است. در واقع حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهم ترین وظایف یک شرکت است.
فهرست مقاله
Toggleبخش منابع انسانی باید هر ماه مطمئن شود که همه کارمندان یک فیش حقوقی قابل فهم دریافت می کنند. اگر خطایی رخ دهد، بخش منابع انسانی پاسخگو است و خشم همکاران یا حتی مدیریت بر می انگیزد. حسابداری حقوق و دستمزد کمک می کند که شما به عنوان یک مدیر منابع انسانی آسوده خاطر باشید که اشتباهی در حقوق کارمندان رخ نمی دهد.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟
این حسابداری زیر مجموعه حسابداری عملیاتی است. وظیفه حسابداری حقوق و دستمزد ثبت، صورتحساب و ارسال دستمزد و حقوق می باشد. این وظیفه همچنین شامل کسر قانونی و داوطلبانه از دستمزد و حقوق می شود. حسابداری حقوق و دستمزد برای اکثر شرکت ها اجباری است. زیرا تعهد به پرداخت مالیات بر دستمزد به طور خودکار به تعهد حفظ حقوق و دستمزد مرتبط است.
هدف از حسابداری حقوق و دستمزد عبارت است از:
- برای محاسبه دستمزد یا حقوق استحقاقی هر کارمند برای مدت معینی به صورت ناخالص و خالص
- آماده کردن هزینه های دستمزد یا حقوق و هزینه های تامین اجتماعی مربوطه برای پردازش بیشتر در حسابداری شرکت
برای اینکه وظیفه حسابداری حقوق و دستمزد به درستی و بدون مشکل انجام شود، کارمندان حقوق و دستمزد به اسنادی برای حسابداری دستمزد و حقوق از جمله دستمزد پاداش نیاز دارند. این ها شامل جدول زمانی، کارت های زمانی، لیست حقوق و دستمزد و بالاتر از همه، قراردادهای کاری است.
فقط بر این اساس می توان زمان دستمزد ثبت شده را با استفاده از نرخ های دستمزد قابل اجرا (که انواع دستمزد نیز نامیده می شود) ارزیابی و محاسبه کرد. سپس دستمزد ناخالص برای یک عملکرد و دوره حسابداری خاص برای هر کارمند از زمان دستمزد ارزیابی شده و خدمات ارائه شده محاسبه می شود.
برخی از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد
علاوه بر وظایف اصلی ذکر شده، حسابداری حقوق و دستمزد شرکت تعدادی کارکرد اساسی دیگر را نیز انجام می دهد.
حفظ اطلاعات اصلی شخصی
در شروع استخدام، هر کارمند شرکت یک حساب حقوق و دستمزد شخصی دریافت می کند. اطلاعات مهمی مانند نام کامل، تاریخ تولد و آدرس ثبت نام در این قسمت ثبت می شود. یکی از وظایف حسابداری حقوق و دستمزد نگهداری این داده ها و به روز رسانی آن در صورت لزوم است. در صورت استخدام کارمندان جدید، بخش حقوق و دستمزد چنین حسابی را با داده های اصلی شخصی مربوطه ایجاد کرده و کارمندان را در موسسات بیمه اجتماعی ثبت می کند. اگر کارمندان شرکت را ترک کنند، او لغو ثبت نام را بر عهده می گیرد.
نگه داشتن حساب دستمزد سالانه
علاوه بر داده های اصلی شخصی، سایر اطلاعات شخصی نیز در حساب دستمزد کارکنان ثبت می شود. این وظیفه حسابداری حقوق و دستمزد شامل ویژگی های مالیاتی عمومی و همچنین سایر ویژگی های خاص مانند موارد زیر است:
- گواهی کسر مالیات بر درآمد
- کمک هزینه
- کمک هزینه زایمان
- درآمد فوق العاده
- پرداخت های ویژه
در پایان یک سال مالی، حسابداری حقوق و دستمزد حساب های حقوق و دستمزد سالانه را می بندد.
رعایت الزامات گزارشگری قانونی
حسابداری حقوق و دستمزد نه تنها ثبت، حسابداری و ثبت نهایی دستمزدها را انجام می دهد، بلکه الزامات گزارش دهی مقرر در قانون را نیز برآورده می کند. این وظایف حسابداری حقوق و دستمزد شامل موارد زیر می شود:
- ثبت مالیات بر درآمد
- مدارک مشارکت بیمه سلامت
- گزارش به تامین اجتماعی
دقیقا روی این نکات است که باید به طور دقیق کار کرد. زیرا اداره مالیات و مؤسسات بیمه بازنشستگی به طور منظم حسابرسی های مالیاتی خارجی دستمزد و سایر بررسی ها را انجام می دهند تا مطمئن شوند که همه چیز مرتب است.
محاسبه مزایای کارکنان
حسابداری حقوق و دستمزد کل تمام حقوق و دستمزد هر کارمند در شرکت را تعیین می کند، یعنی دستمزد، مالیات دستمزد، مالیات دستمزد جانبی و سهم تامین اجتماعی که باید پرداخت شود. علاوه بر این، او نیز تهیه فیش حقوقی را بر عهده می گیرد و آن را به کارمند مربوطه منتقل می کند.
ایجاد اسناد ارسال برای حسابداری مالی
برای اینکه کارمند در نهایت حقوقی را که به آن تعلق می گیرد دریافت کند، جز وظایف حسابداری حقوق و دستمزد است که اسناد حسابداری مربوطه را در اختیار حسابداری مالی قرار دهد. تنها در صورتی می توان حقوق را به حساب کارمند واریز کرد که این موارد به درستی ایجاد و ارسال شود.
بنابراین، کارکنان حسابداری حقوق و دستمزد نه تنها باید در برخورد با اعداد و ارقام مهارت خاصی داشته باشند، بلکه باید دانش گسترده ای از قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون مالیات بر دستمزد داشته باشند و به طور مرتب از تغییرات و نوآوری های قانونی مطلع شوند. علاوه بر این، ایجاد قراردادهای کاری یا نوشتن اخطار نیز می تواند در حیطه وظایف حسابداری حقوق و دستمزد قرار گیرد.
انجام ثبت نام، لغو ثبت نام و رعایت تعهدات گزارش دهی
این یکی دیگر از وظایف حسابداری حقوق و دستمزد است که باید هنگام پیوستن کارکنان جدید ثبت نام کند و کسانی را که ترک می کنند از ثبت نام خارج کند. این ثبت نام ها و انصراف ها مانند سایر گزارش های دوران استخدام، طبق قانون الزامی است. از جمله این موارد، گزارش های مربوط به قانون است
- بیمه بیکاری
- بیمه سلامت
- بیمه مراقبت
- بیمه تصادف
- بیمه بازنشستگی
علاوه بر این، حسابداری حقوق و دستمزد از ثبت مالیات دستمزد نیز مراقبت می کند. این تضمین می کند که کارکنان به طور خودکار ارزش خالص پاداش خود را دریافت می کنند. در طول اشتغال مستمر کارمندان، بخش حقوق و دستمزد باید مالیات های نگهداشته شده و هزینه اضافی همبستگی را به صورت آنلاین به اداره مالیات گزارش کند.

اجزای لیست حقوق و دستمزد
دستورالعمل بیانیه حقوق مشخص می کند که یک فیش حقوقی صحیح و کامل شامل چه عوامل یا اطلاعاتی است. در هر صورت باید داده های کارمند زیر ذکر شود:
- نام و آدرس کارفرما
- نام و آدرس کارمند
- تاریخ تولد
- طبقه مالیاتی
- شناسه مالیاتی
- طبقه مالیات بر درآمد
- شماره تامین اجتماعی
- شروع (و احتمالا پایان) استخدام
- دستمزد ناخالص
- میزان پرداختی
- دوره صورتحساب
- روزهای مالیات و تامین اجتماعی
- در صورت وجود، کمک هزینه کودک و مالیات
حسابداری حقوق و دستمزد باید کارمندان را قادر سازد تا یک دید کلی از تمام موارد مرتبط داشته باشند و ترکیب دقیق دستمزد خود را تجزیه کنند.
مشخصات نگهداری حساب دستمزد
هنگام نگهداری حساب های حقوق و دستمزد ذکر شده در بالا، رعایت معیارهای مختلف برای حسابداری حقوق و دستمزد نیز مهم است. حساب حقوق و دستمزد باید حاوی اطلاعات زیر در مورد کارمند باشد:
- نام و نام خانوادگی
- کمک هزینه
- نشانی
- تاریخ تولد
- ویژگی های کسر مالیات دستمزد الکترونیکی (ELStAM)
- کمک هزینه بازنشستگی
- کمک هزینه برای کسر مالیات بر درآمد
- در صورت لزوم، اطلاعات مربوط به معافیت مالیاتی دستمزد
ضمنا با هر فیش حقوقی باید مقداری اطلاعات در حساب حقوق و دستمزد کارمند وارد شود. برای مثال، این شامل دوره پرداخت دستمزد، تاریخ پرداخت دستمزد، دستمزد دریافتی، درآمد فوق العاده، مالیات بر دستمزد و احتمالا پرداخت های معاف از مالیات است.
درآمد حسابدار حقوق و دستمزد چقدر است؟
طبق آمار سال۱۴۰۳، میانگین درآمد یک حسابدار در ایران حدود ۲۷ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان گزارش شده است. این رقم میانگین دریافتی افراد شاغل در این پوزیشن است و ممکن است دریافتی شما کمتر یا بیشتر از این رقم باشد.
وظایف کارشناس حقوق و دستمزد در ادارات و سازمان های دولتی چیست؟
حسابدار حقوق و دستمزد در مجموعه های دولتی، وظایف زیر را شامل میشود:
- مدیریت و برنامه ریزی مالی
- ثبت و انتقال اسناد و اطلاعات مالی
- حفاظت از اسناد و منابع مالی مجموعه
- تطابق اسناد با قوانین و مقررات اداره کار
- تهیه گزارش های مربوط به امور مالی
- رازداری و حفظ اطلاعات مالی پرسنل اداره
- به روز رسانی اطلاعات حقوق و دستمزد بر اساس آخرین تغییرات قوانین مالی و مالیاتی کشور
- محاسبه و پرداخت لیست مالیات و حقوق کارکنان سازمان
- تعامل و همکاری با واحد منابع انسانی اداره
همچنین حسابدار حقوق و دستمزد در بخش های دولتی باید توانایی مدیریت ریسک مالی و مشارکت در تصمیم گیری های مربوطه را داشته باشد. همچنین در صورت لزوم با حسابرس ها و ممیزهای مالیاتی و بیمه، همکاری های لازم را انجام دهد.
چرا حسابداری حقوق و دستمزد مهم است؟
حسابداری حقوق و دستمزد سیستمی برای ردیابی هزینه های تجاری مربوط به حقوق و دستمزد است. این شامل غرامت انفرادی کارکنان و همچنین مالیات بر حقوق و دستمزد، پرداخت مزایای کارکنان و سایر کسورات می شود.
سیستم های حسابداری حقوق و دستمزد تضمین می کنند که نه تنها هزینه های حقوق و دستمزد خود را با دقت پیگیری می کنید، بلکه از قوانین استخدام نیز پیروی می کنید و از هیچ قانون مالیاتی سرپیچی نمی کنید.
بدون حسابداری حقوق و دستمزد، نمی توانید دید دقیقی از هزینه کل کارکنان خود داشته باشید. این امر درک هزینه افزایشی هر کارمند اضافی را که استخدام می کنید و همچنین تصمیم گیری در مورد استخدام کارمندان تمام وقت، پیمانکاران یا کارگران ساعتی پاره وقت را در زمانی که نیاز دارید به نیروی کار خود اضافه کنید دشوار می کند.
چه کسی می تواند حسابداری حقوق و دستمزد انجام دهد؟
طبق قانون، هر شرکتی که کارمند استخدام می کند، به طور خودکار موظف به پرداخت دستمزد با الزام به پرداخت مالیات بر مزد است. این باید انجام شود و ماهانه ارسال شود.
وظایف حسابداری حقوق و دستمزد توصیف شده نه تنها متنوع است، بلکه از نظر محتوا نیز چالش برانگیز است. کارکنان در حسابداری حقوق و دستمزد باید دانش قابل اعتمادی از قانون کار، اجتماعی و مالیات داشته باشند. زمان مورد نیاز ماهانه را نیز نباید دست کم گرفت.
سخن آخر
وظایف حسابداری حقوق و دستمزد در درجه اول شامل ایجاد حقوق و فیش حقوقی، نگهداری از داده های اصلی همه کارکنان، مدیریت حساب های حقوق و دستمزد، ایجاد اسناد حسابداری برای حسابداری مالی داخلی و گزارش کمک های مورد نیاز است.
همچنین محاسبه صحیح پرداخت های تامین اجتماعی و مالیات بر درآمد و پرداخت آن به شرکت های بیمه سلامت و اداره مالیات از وظایف حسابداری حقوق و دستمزد است.
دیدگاهتان را بنویسید