ارسال مالیات حقوق

ارسال مالیات حقوق | نحوه ارسال

ارسال مالیات حقوق

ارسال مالیات حقوق
ارسال مالیات حقوق

سامانه مالیات بر حقوق و دستمزد به افرادی اختصاص دارد که می خواهند اطلاعات لیست مالیات بر حقوق کارکنان خود را به این سازمان ارسال کنند. مالیات بر حقوق جهت دسترسی آسان کاربران به سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است. مودیان مالیاتی از طریق این سامانه مالیات بر حقوق خود را به آسانی ثبت می کنند و نیازی به کاغذ بازی ندارند. تنظیم اطلاعات و ارسال مالیات حقوق و دستمزد و ثبت آن در سیستم، نیازمند گذراندن مراحلی است که در این مقاله به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد.

نحوه ارسال مالیات حقوق

امروزه انجام امور مالیاتی و امور مربوط به بیمه در سیستم های الکترونیکی اجرا می شوند و معرفی همه آنها اهداف متعددی را دنبال می کند. مهم ترین این اهداف تسهیل و تسریع در اجرای این فعالیت ها است. سامانه مالیات بر حقوق به این هدف ایجاد شده تا مودیان مالیاتی بتوانند فیش حقوقی کارکنان خود را از طریق سایت شخصی payroll.tax.gov.ir بدون مراجعه به و حضور در دفتر ارسال کنند.

افرادی که قصد تشکیل اظهارنامه مالیاتی بر درآمد را دارند می توانند وارد سامانه تشکیل پرونده مالیات بر درآمد شده و از طریق این سامانه اظهارنامه مالیاتی را در قالب مورد نظر سازمان ارائه کنند.

در این سامانه اطلاعات مودیان و حقوق بگیران و همچنین میزان دستمزد و مزایای پرداختی و مالیات های مربوطه در قالب فایل های الکترونیکی از مودیان دریافت و در پایگاه سازمان امور مالیاتی کشور ذخیره می شود. برای این منظور مودی می‌تواند با وارد کردن اطلاعات در نرم‌افزار ارائه‌شده توسط شرکت امور مالیاتی، فایل الکترونیکی مورد نیاز را تولید و به اداره امور مالیاتی ارسال کند یا با استفاده از نرم‌افزار حقوق و دستمزد، فایل الکترونیکی مورد نیاز را تهیه کند.

طبق قانون مالیات، کارفرما موظف است هر ماه صورتحساب مالیات حقوق کارمند را ارائه و وارد سامانه مالیات بر درآمد حقوق شود. این لیست باید طبق قوانین و مقررات مالیات بر حقوق تهیه و پس از محاسبه حقوق و تهیه گزارش ارسال شود. اداره مالیات برای تسهیل فرآیند ثبت اطلاعات مربوط به دستمزد کارمندان، یک سیستم اطلاعاتی برای مالیات بر دستمزد راه اندازی کرده است.

نحوه دسترسی به سامانه ارسال مالیات حقوق

بدون نام کاربری و رمز عبور، مودیان نمی توانند وارد سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی حقوق کارمندان شوند. اگر در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده اید و هم اکنون می خواهید وارد سامانه ارسال لیست مالیاتی کارکنان شوید، باید طبق مراحل زیر وارد سامانه و اقدامات لازم را انجام دهید.

  1. ابتدا سازمان مالیاتی کشور را در کادر جستجوی گوگل سرچ کنید. حالا روی اولین سایتی که گوگل سرچ می کند کلیک کنید تا مستقیما به gov.ir بروید.
  2. بعد از وارد شدن به سامانه سازمان امور مالیاتی ایران، گزینه خدمات مالیاتی اصلی را انتخاب و سپس از بین سرویس های نشان داده شده روی گزینه لیست مالیات حق امتیاز الکترونیکی کلیک کنید.
  3. در این مرحله تعدادی از جزئیات مربوط به سامانه تشکیل پرونده الکترونیکی مالیات بر درآمد به شما نشان داده می شود که باید آنها را بخوانید و در نهایت بر روی گزینه ورود به سامانه جدید تشکیل پرونده حقوق و دستمزد کارکنان کلیک کنید.
  4. اکنون نام کاربری و پسورد خود را وارد کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید.

سامانه ارسال حقوق مالیات چه امکاناتی دارد؟

سامانه ارسال مالیات حقوق علاوه بر خدمات غیر حضوری دریافت لیست حقوق بگیران، امکانات دیگری مانند بیمه، اظهارنامه مالیاتی و گواهی ارزش افزوده را در این وب سایت برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می کند.

  • بیمه

 در این قسمت می توانید اطلاعات بیمه و کارکنان خود را مدیریت کنید. این مرحله شامل ثبت نام و پرداخت بیمه نامه و اطلاعات مربوط به بیمه می شود.

  • اظهارنامه مالیاتی

امکان ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی را فراهم می کند. می توانید مالیات خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

  • گواهی ارزش افزوده

این بخش به شما این امکان را می دهد گواهی ها و اسناد ارزش افزوده شرکت خود را دریافت و مدیریت کنید. با ورود به سامانه از این طریق با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در مکان های خاص وارد صفحه جدیدی می شوید، ابتدا باید شرایط و نکات مهم در این قسمت را مطالعه کنید. پس از مطالعه دقیق گزینه ثبت نام یا گزینه موارد بالا را خوانده ام را انتخاب کنید.

این بخش دارای چندین گزینه در نوار منو در بالای صفحه است. صفحه شخصی، حقوق و دستمزد، راهنما، گزارش خطا و خروج، هر کدام دارای وظایفی هستند. در قسمت حقوق و دستمزد، امکاناتی مانند اشکالات حقوق و دستمزد جدید، حقوق و دستمزد و پرونده کارکنان وجود دارد. به همین دلیل است که افراد حقیقی و حقوقی برحسب نیاز خود می توانند از خدمات آنلاین سامانه ارسال مالیات حقوق استفاده کنند.

لیست مالیات حقوق شامل چه مواردی است؟

لیست مالیات حقوق و دستمزد نشان دهنده اطلاعات کارکنان است که در لیست گنجانده شده و اطلاعات آن کاملا مهم هستند و باید به طور دقیق و واضح مطابق با قانون در مورد کلیه اطلاعات ذکر شده پر شود.

در زیر به جزئیات این اطلاعات مهم و موارد موجود در در چک لیست مالیاتی ماهانه خود خواهیم پرداخت:

  • جدول حقوق و دستمزد

میزان حقوق کارمندان، مزایای ارائه شده، مالیات بر درآمد شامل اطلاعات مربوط به سپرده گذاران حقوق و سایر جزئیات حقوق در جدول پرداخت قرار دارند.

  • اطلاعات فرد حقوق بگیر

شامل جزئیات کارمندان، مانند نام و نام خانوادگی، ملیت، کد ملی، کشور محل کار، شماره شناسنامه، مدارک تحصیلی و سایر اطلاعات شخصی است.

  • فرمت فایل لیست مالیات حقوق در سیستم ارسال مالیات حقوق

در این قسمت باید اطلاعات مالیاتی را در فایل و فرمت مناسب در سامانه بایگانی مالیات بر حقوق وارد کنید. فرمت این فایل باید صحیح و مطابق با الگوهای مالیاتی معتبر باشد تا در فرآیند حسابرسی دارایی مورد قبول مقامات مالیاتی قرار گیرد.

مشخصات دستمزد بگیران، مبلغ حقوق آن ها، مزایای پرداختی و مالیات مربوط با درآمد و اطلاعات مربوط به واریز کننده حقوق از جمله داده هایی است که در لیست مالیات حقوق قرار دارد و باید در نظر گرفته شوند. به علاوه در نظر گرفتن تاریخی که کارمندان و کارگران شروع به کار کرده اند، بسیار ضروری است. در صورتی که تاریخ شروع به کار کارمندان و کارگران درست و آپدیت شده نباشد، لیست حقوق در سامانه بررسی نمی شود و ممکن است کارفرما مشمول جریمه شود. مشخصاتی مانند نام مؤدی، کد اقتصادی و اسم شرکت یا سازمان، کارفرما، کد اداره کل، شماره حوزه، شماره حساب بانکی می بایست به درستی و دقیق وارد شوند.

نکات مهم برای ارسال لیست مالیات حقوق

با توجه به اینکه ارسال لیست مالیات حقوق برای سازمان ها و اشخاص بسیار حائز اهمیت است، باید به بهترین شکل این عمل انجام شود. در ادامه این مطلب چند نکته بسیار مهم برای ارسال دقیق لیست مالیات حقوق برای شما آورده شده است:

  • از آن جایی که فرستادن لیست مالیات حقوق هم برای اشخاص و هم در سازمان ها مهم است، بهتر است در انجام آن دقت بالایی به کار برد.
  • اسم حوزه مالیاتی مورد نظر به صورت پیش‌فرض در سامانه موجود است و شما فقط باید آن را انتخاب کنید. به طور معمول این مورد بیشتر برای افراد و سازمان‌هایی که در یک منطقه مالیاتی فعالیت می کنند، تعیین می‌شود.
  • لیست ارسال مالیات حقوق شامل سه نوع اصلی، اصلاحی و الحاقی است. اگر در ماه مورد نظر برای اولین بار است که می خواهید مالیات حقوق را ثبت کنید، می بایست گزینه اصلی را انتخاب نمایید. اما اگر در لیست موجود دچار خطاهایی مانند حذف نام افراد شدید یا تغییرات اصلاحی به وجود آمد، گزینه الحاقی را انتخاب و می بایست اطلاعات مربوط به تغییرات را وارد و بارگذاری نمایید. اما در صورتی که فایل ارسال شده اشتباه است، قادر به استفاده از آپشن اصلاحی هستید. دقت کنید که با انتخاب گزینه اصلاحی، همه داده های ارسال شده قبلی باطل می‌شود و تنها فایل جدید را بررسی می کنند.
  • فرمت فایل

اطلاعات مربوط به مالیات بر حقوق به صورت متن و برحسب قالب معتبر دارایی ثبت می شوند. سعی کنید اطلاعات را دقیق و مطابق با قوانین مالیاتی ثبت نمایید. به علاوه استفاده از سیستم‌های مالی با داشتن قابلیت تبدیل لیست‌های حقوق به فرمت معتبر ضروری است.

  • ثبت لیست

بعد از بارگذاری اطلاعات، دکمه ثبت لیست را انتخاب کنید.

  • بررسی و تایید اطلاعات

ثبت اطلاعات در این لیست کمی زمان بر است. بعد از این کار می توان به بخش فهرست فایل ها رجوع کرد.

  • کنترل مجدد و بررسی خطاها.

در صورتی که خطایی دیده نشود، بعد از کلیک بر روی گزینه عملیات، تایید نهایی کنید.  توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد خطاهای احتمالی، می بایست یکبار روی گزینه ارورهای فایل‌ها و خلاصه لیست کلیک کرده و داده ها را مدیریت کنید.

سخن نهایی

در سال های اخیر با پیشرفت اینترنت و فناوری، اکثر شرکت های دولتی و غیردولتی کار خود را به صورت آفلاین انجام داده و امکانات و خدمات آنلاین ارائه می دهند. ارسال مالیات حقوق و دستمزد و ثبت آن ها یکی از ابزارهای مهم مدیریت مالیات بر حقوق است. به دلیل اهمیت این موضوع، سیستم تشکیل پرونده مالیاتی حقوق و دستمزد ایجاد شد تا کارفرمایان بتوانند اطلاعات مالیاتی پرسنل خود را به موقع ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *